رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

یادداشت نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

ضرورت تشکیل مرکز تجارت ایرانیان در قطر

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران می‌­گوید: موفقیت در تجارت خارجی در گرو استفاده از فرصت­‌هایی است که در این حوزه ایجاد می­‌شود و اکنون نیز که به واسطه­ برخی مسائل، فرصت­هایی در بازار قطر مهیا شده، لازم است در اسرع وقت برای حضور موفق در این بازار، برنامه­‌ریزی کرد.

عدنان موسی‌پور

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران
24 خرداد 1396
کد خبر : 8839
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ازآنجا که حساس بودن نسبت به تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها، از عوامل مهم موفقیت در تجارت خارجی کشور  محسوب می‌شود، باید با رفتار مبتنی بر برنامه‌ریزی، فرصت‌هایی که در این زمینه برای کشور فراهم می‌شود، مشابه فرصت‌هایی که در کشور قطر ایجاد شده است، عکس العمل سریع و حرفه‌ای نشان داد.

در شرایط کنونی و با توجه به وضعیتی که برای قطر به وجود آمده، لازم است تا با درس گرفتن از تجربیات گذشته  برای جلوگیری از رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی با یکدیگر و اتلاف منابع، با سازمان‌دهی منظم به پیشواز شرایط موجود برویم. بدین منظور پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت، مرکز تجارت ایرانیان در قطر با همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود و هرگونه تجارت در قطر از سوی تجار ایرانی با نظارت و سازمان‌دهی این مرکز صورت پذیرد.

مرکز تجارت ایرانیان در قطر می‌تواند با برنامه‌ریزی منظم و رصد مستمر بازار، باعث ارتقاء صادرات باکیفیت و رقابت‌پذیر شود. در این راستا نقش صندوق ضمانت صادرات نیز بسیار بااهمیت است که البته پیرو رایزنی‌هایی که با امور مشتریان صندوق ضمانت صادرات انجام شده، این صندوق برای ارائه خدمات خارج از نوبت به صادرکنندگان به مقصد قطر و اعتبار سنجی مشتریان قطری بدون انجام تشریفات معمول و در اسرع وقت آمادگی دارد که این امر می‌تواند در پوشش ریسک صادرات به این کشور ثروتمند بسیار مؤثر باشد.

از طرف دیگر پیشنهاد می‌شود خط سبز صادراتی در بنادر جنوب کشور جهت تسهیل و تسریع امر صادرات به قطر ایجاد شود. نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، ظرفیت بالقوه ایرانیان مقیم قطر است که می‌توانند با توجه به شناختی که از قطر دارند به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این میدان ایفای نقش کنند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه قطر یک کشور قدرتمند در مبحث سرمایه گداری محسوب می‌شود می‌توان با استفاده از این فرصت، سرمایه‌هایی که پس از چالش پیش‌آمده بین قطر و چند کشور عربی منطقه، آزاد شده‌اند را  جذب کرد و با توجه به نیاز قطری‌ها و ظرفیت‌های موجود برای همکاری بین دو کشور، در بخش کشاورزی و حمل‌ونقل دریایی به کار برد و ازآنجاکه این کشور با سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت حمل‌ونقل هوایی، به یکی از غول‌های هواپیمایی دنیا تبدیل شده است باید از این فرصت نیز برای رفع بعضی از نیازهای کشور در این بخش استفاده کرد.

در همین رابطه