رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی بنگاهها از محورهای اصلی توسعه پایدار است گفت: توسعه واقعی یعنی توسعه انسانی.
غلامحسین شافعی شامگاه دوشنبه در مراسم همایش همکاری یونیسف-ایران که در خانه همایش و به میزبانی دفتر یونیسف در ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی ایران حامل پیام انساندوستی و کمک به کودکان از طرف فعالان بخش خصوصی کشور هستم.
وی تاکید کرد: امروزه مسئولیت اجتماعی بنگاهها به یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار تبدیل شده و در کارنامه شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی، ایفای این مسئولیت همواره در کنار امر تولید و خلق ثروت و نوآوری جایگاه برجستهای دارد.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه درک عمیق از توسعه واقعی یعنی توسعه انسانی فراگیر شده گفت: انسانها زمانی میتوانند جایگاه و نقش واقعی خود را در جوامع ایفا کنند که در کنار هر فعالیتی به اقدامات انساندوستانه خود بیاندیشند تا خلق ثروت بیش از هر چیز به خلق و پایداری انسانیت نیز منجر شود.
وی اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که اندیشه نیکوکاری به جای کار نیکوکاری مورد توجه جدی قرار گیرد و به این درک برسیم که کمک به افراد جامعه با روشهای صدقهای و یارانهای به تولید نمیرسد، بلکه این اندیشه نیکوکاری است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
شافعی تصریح کرد: نقش احساسات و عواطف مثبت مانند بردباری، خوشبینی، عزت نفس در کنار عوامل منطقی همچون هوشمندی و تفکر در توفیق رهبران جامعه و بنگاهها مورد ارزیابی قرار نگرفته است و به طور معمول ضریب هوشی افراد را به عنوان عامل توفیق بررسی میکنند در حالی که این شناخت، شناخت صحیحی نیست.
وی افزود: باید توجه کنیم که ضریب هوشی به تنهایی عامل موفقیت انسانها نیست حتماً هر کدام از ما اگر به دوران تحصیل خود نگاه کنیم، می بینیم که همه شاگردان اول کلاسها انسانهای موفقی نبودند و در این ارتباط ضریب احساسی نیز میتواند عامل اصلی موفقیت باشد به طوری که بررسیهایی که به تازگی انجام گرفته نشان میدهد که بین 70 تا 80 درصد عامل توفیق انسانها در زندگی اجتماعی رهبران جامعه، ضریب احساسی و 20 تا 30 درصد ضریب هوشی است.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتها و بنگاهها به طور فزاینده روبه افزایش است، افزود: در کشور ما نیز به این موضوع توجه میشود گرچه توجه به مسائل معنوی و مسئولیت اجتماعی از گذشتههای دور به عنوان یک امر ارزشمند مورد توجه ایرانیان بوده است؛ اما این مفهوم طی سالهای گذشته شاهد نوآوریهای جدیدی بوده است.
وی اظهار داشت: در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی از راهبردهای اصلی خود را ترغیب فعالان اقتصادی به ادای مسئولیت اجتماعی و ایفای نقش بیشتر و موثرتر در ارتقای فرهنگ اخلاق حرفهای در بهبود فضای کسبوکار قرار داده است.
شافعی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این زمینه و به منظور هدفمندی و همافزایی فعالیتهای خیرخواهانه و انسان دوستانه بخش خصوصی، جامعه نیکوکاری ابرار را به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی و غیرسیاسی تاسیس کرده است.
وی در خصوص فعالیتهای جامعه نیکوکاری ابرار گفت: ارتقای فرهنگ نیکوکاری در بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، ساماندهی تشکلی نیکوکاری، پیشگامی در مسیر رشد و اصلاح ادبیات نیکوکاری در جامعه، توسعه فرصتهای فایده رسانی افراد جامعه به یکدیگر، اصلاح نگرشها و الگوهای نیکوکاری در جامعه و پیشگامی در حل مشکلات ضروری جامعه به خصوص در بحرانهای اجتماعی از جمله اقدامات نیکوکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.
رئیس اتاق ایران همچنین درباره فعالیت کلان جامعه نیکوکاری ابرار نیز گفت: توسعه پایدار روستایی با تاکید بر کارآفرینی و بهبود فضای کسبوکار در روستاهای محروم، حمایت از تحصیل نوجوانان و جوانان مستعد در مناطق محروم، مشارکت در ایجاد مراکز مذهبی، آموزشی و فرهنگی و شبکهسازی مؤسسات خیریه و مردمنهاد است.
وی افزود: از دیگر اقدامات اتاق ایران میتوان به تأسیس بیمارستان بازرگانان که با مساحت 11 هزار و 500 مترمربع در سال 1329 شمسی افتتاح شد اشاره کرد که به تمام دستگاههای پزشکی مجهز و در اختیار مریضان بیبضاعت قرار گرفت.
هیچ سرمایهگذاری باارزشتر از سرمایه برای کودکان نیست
در این برنامه «ویل پارکس» نماینده دفتر یونیسف در ایران طی سخنانی گفت: اولین حمایت یونیسف در ایران از سال 1330 از کمپینهای سراسری مبارزه علیه بیماری سل آغاز شد و در طول سالهای بعد به گسترش خدمات رسانی برای کودکان کمک کرد.
وی افزود: کمک و حمایت در زمان بحران همواره بخشی از کار یونیسف بوده است؛ همچون کمک به آوارگان در پایان اولین جنگ خلیج فارس در سال 1370 و یا ارائه خدمات و تأمین نیازهای اولیه پس از زلزلههای مرگبار رودبار، بم و زرند.
نماینده دفتر یونیسف گفت: در سال 1383 یونیسف مشارکت خود را با چند شرکت مهم داخلی آغاز کرد و پس از تقریباً یک دهه سکوت امسال نسل دوم مشارکتهای یونیسف با بخش خصوصی آغاز شده است.
پارکس تصریح کرد: اکنون بار دیگر صاحبان مشاغل بزرگ در ایران با یونیسف همکاری میکنند تا زندگی کودکان را تغییر دهند چراکه هیچ سرمایهگذاری ارزشمندتر از سرمایهگذاری برای کودکان نیست.
وی در پایان گفت: بیایید با هم به کودکان اجازه دهیم تا رویاهیشان را با لبخندهای زیبا زندگی کنند.
فعالیت یونیسف بر اساس کمکهای داوطلبانه
«گیرت کاپلره» مدیر منطقهای یونیسف نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اقدامات یونیسف در ایران گفت: کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 60 مرگ در هر هزار کودک متولد شده در سال 1368 به 16 مرگ در هر هزار کودک در سال 1394 رسیده است.
وی افزود: یونیسف از طریق دفاتر کشوری و کمیتههای ملی در 190 کشور با شرکتهای ملی، بین المللی، خیرین، سفرای حسن نیت و حامیان خود همکاری نزدیک دارد تا از این توان و ظرفیت جمعی در جهت منافع کودکان سراسر جهان بهره ببرد.
مدیر منطقهای یونیسف با تاکید بر اینکه یونیسف هیچ بودجهای از سازمان ملل دریافت نمیکند، افزود: این سازمان برای کمکرسانی به کودکان سراسر جهان به کمکهای داوطلبانه وابسته است و در سال 2016 با کمک بخش خصوصی توانسته با جذب 1 میلیارد و 450 میلیون دلار حدود 30 درصد از حمایتهای مالی اختصاص یافته به یونیسف را تأمین کند و همچنین به کمک 9 شرکت هواپیمایی 150 میلیون دلار جذب کرده است.
وی در رابطه با برنامه راهبردی یونیسف در سالهای 2018 تا 2021 نیز گفت: برنامه راهبردی ما این است که همه کودکان زنده بمانند، همه کودکان از آموزش برخوردار باشند، در مقابل خشونت و بهره کشی محافظت شوند، در محیطی امن و سالم زندگی کنند و از فرصتهای برابر در زندگی برخوردار باشند.
امضای یادداشت تفاهم همکاری
در پایان این مراسم یادداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و یونیسف به امضا رسید. این تفاهمنامه میان علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ویل پارکز نماینده دفتر یونیسف در ایران امضا شد. در این یادداشت تفاهم، همکاریهای اتاق ایران با یونیسف در حوزههای مرتبط بهویژه حمایت از کودکان ایرانی پیش بینی شده است.