هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

رئیس اتاق ایران در همایش جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود کسب‌وکار

کمک به افراد جامعه با روش یارانه‌ای به توفیق نمی‌رسد

همایش «جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی در بهبود و تسهیل فضای کسب‌وکار» با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، سید تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی و فاطمه دانشور رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران برگزار شد.

10 اسفند 1395
کد خبر : 7288
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق و رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و جمعی از فعالان بخش خصوصی و فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی با حضور در همایش «جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار» به بررسی نقش مسئولیت اجتماعی در موفقیت کسب و کارها پرداختند.

رئیس اتاق ایران در سخنانی اهمیت توجه به اندیشه نیکوکاری را موردتوجه قرارداد و گفت: «امیدواریم روزی برسد که اندیشه نیکوکاری به‌جای کار نیکوکاری موردتوجه قرار بگیرد و به این درک برسیم که کمک به افراد جامعه با روش یارانه‌ای به توفیق نمی‌رسد.»

غلامحسین شافعی افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌ها به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است و در کشور ما هم به این موضوع توجه می‌شود. گرچه توجه به مسائل معنوی و مسئولیت اجتماعی از گذشته‌های دور به‌عنوان یک امر ارزشمند موردتوجه بوده است اما این مفهوم در سال‌های گذشته نوآوری‌هایی داشته است.»

شافعی نقش ویژگی‌های معنوی در موفقیت صاحبان بنگاه‌ها را مهم شمرد و گفت: «نقش احساسات و عواطف مثبت مانند بردباری، خوش‌بینی و عزت‌نفس در کنار عوامل منطقی مانند هوشمندی و تفکر در توفیق رهبران جامعه و بنگاه‌ها، مورد ارزیابی قرار نگرفته و به‌طورمعمول ضریب هوشی افراد را به‌عنوان عامل توفیق بررسی می‌کنند درحالی‌که این شناخت، شناخت صحیحی نیست.»

وی خاطرنشان کرد: «باید توجه کنیم که ضریب هوشی به تنهایی عامل توفیق انسان‌ها نیست و ضریب احساسی هم می‌تواند عامل توفیق رهبران جامعه باشد. به‌طوری‌که بررسی‌های انجام‌گرفته در این زمینه نشان می‌دهد بیش از 70 تا 80 درصد موفقیت رهبران جامعه به دلیل ضریب احساسی و تنها ٢٠ تا ٣٠ درصد به دلایل ضریب هوشی است.»

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: «اگر تجربیات مدیران موفق را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که مدیران کارآفرینی که توفیق ماندگاری داشته‌اند برای کار خود اهداف غیرمادی تعریف کرده‌ و توانسته‌اند میان این دو تعامل مناسبی ایجاد کنند.»

شافعی معتقد است هر شرکتی صرف‌نظر از دنبال کردن سود، باید آرمان‌های روشنی داشته باشد و این آرمان به‌منزله یک رسالت و بر دوش کشیدن وظیفه مسئولیت اجتماعی است.

رئیس اتاق ایران در مورد ویژگی مدیرانی که به مسئولیت اجتماعی خود توجه می‌کنند، گفت: «از دید این مدیران انسان‌ها مانند الماس‌های نتراشیده‌ای هستند که باید آن‌ها را تراشید، ارزشمند کرد و به جامعه تحویل داد. چنین رهبرانی در شرکت‌های خود به دنبال افراد فوق‌العاده نیستند که کارهای معمولی انجام دهند بلکه به دنبال افراد عادی هستند که به نتایج فوق‌العاده برسند.»

شافعی معتقد است مدیرانی که به انسان‌ها به‌عنوان سرمایه‌های عظیم می‌نگرند و به مسائل انسانی توجه می‌کنند درواقع به مسئولیت اجتماعی خود توجه می‌کنند و درنهایت هم به سود بیشتری می‌رسند.

رئیس اتاق ایران در پایان گفت: «امیدواریم با کمک همکاران در کمیسیون بتوانیم انگیزه‌ای مناسب را برای توجه به مسئولیت اجتماعی در میان فعالان اقتصادی ایجاد کنیم.»

تشکیل کمیته مسئولیت اجتماعی، اولین اقدام برای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در ابتدای سخنان خود پیرامون تعریف واژه مسئولیت اجتماعی گفت: «مسئولیت اجتماعی اساساً به نحوه کسب‌وکار و حصول درآمد مسئولانه توسط بنگاه‌ها اطلاق شده و امروزه سعی می‌شود مفاهیم مسئولیت اجتماعی در استراتژی‌های سازمان و شرکت گنجانده شود.»

فاطمه دانشور با اشاره به انواع مسئولیت اجتماعی گفت: «مسئولیت اجتماعی شرکت در رهبری و فرایندهای درون‌سازمانی، در محیط کارکنان، در محیط بازار و صنعت، در محیط‌زیست و در قبال مردم و جامعه، پنج بعد مهم مسئولیت اجتماعی هستند.»

دانشور افزود: «شرکت‌های ایرانی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مردم و جامعه بیشتر از طریق راه‌اندازی نهادهای اجتماعی، مشارکت با سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های عمومی انجام داده‌اند.»

رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران حداقل اقدام مؤثر یک شرکت برای عمل به مسئولیت اجتماعی را «تشکیل کمیته مسئولیت اجتماعی» عنوان و تصریح کرد: مهم‌ترین و اولین اقدام برای عمل به وظایف مسئولیت اجتماعی، تشکیل کمیته‌ای برای راهبری این امر در شرکت است. این کمیته باید با شناسایی دقیق چالش‌ها و ریسک‌های اجتماعی محیط پیرامون مسئولیت اجتماعی، فعالیت مسئولانه مناسب با محیط را برای شرکت و بنگاه انتخاب و در استراتژی سازمان بگنجاند و به ذی‌نفعان هم گزارش دهی شفاف و مسئولانه ارائه دهد.

تأمین امنیت اجتماعی از مهم‌ترین وظایف سازمان تأمین اجتماعی است

رئیس سازمان تأمین اجتماعی با حضور در اتاق ایران پیرامون نقش این سازمان در ارتقای مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی، مواردی را بیان کرد.

سید تقی نوربخش گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی حدود 42 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و از این تعداد حدود پنج میلیون و 200 هزار نفر هم مستمری‌بگیران این سازمان هستند. وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی افراد تحت پوشش خود را پرداخت می‌کند و در طول سال به این افراد بُن کالا و هزینه مسکن و خواروبار پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر عدم وابستگی این سازمان به درآمدهای دولت گفت: این سازمان اتکایی به نفت و مالیات ندارد و بر اساس درآمدهای خود اداره می‌شود و این سازمان، یار دولت است و نه باری بر دوش آن.

نوربخش افزود: در کشور ما تأمین امنیت اجتماعی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان تأمین اجتماعی است و مهم‌ترین نقش را در این بخش کارفرماها بر عهده‌دارند؛ و سر تعظیم فرود می‌آورم برای کارفرمایانی که از مسئولیت اجتماعی خود در شرایط سخت اقتصادی هم شانه خالی نمی‌کنند و وظایف اجتماعی خود را به‌طور کامل انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: طبق آمار، در سال ۹۵ هرماه ۵۵۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌ها و مصارف سازمان تأمین اجتماعی و افراد تحت پوشش آن بوده است.

نوربخش در ادامه با اشاره به سخنان دانشور در مورد به‌کارگیری اندک خانم‌ها در سازمان تأمین اجتماعی و لزوم رعایت عدالت جنسیتی گفت: سازمان تأمین اجتماعی همواره در استخدام خانم‌ها تلاش کرده است. در حال حاضر مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان تهران و همچنین مدیرکل درمان از بانوان هستند و باید گفت تعداد خانم‌هایی که در این دولت در سازمان تأمین اجتماعی به کار گرفته‌شده‌اند، بی‌سابقه است.

وی با اشاره به فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در بخش مسئولیت اجتماعی گفت: این سازمان از معلولان سازمان بهزیستی نیز در بخش‌های مختلف و شرکت‌های زیرمجموعه خود استفاده می‌کند.

عمل به وظیفه مسئولیت اجتماعی با توجه به مشکلات محیط پیرامون

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی با تأکید بر اهمیت توجه به محیط پیرامون بنگاه‌های اقتصادی گفت: بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های محیط پیرامون خود تولید ثروت و سود می‌کنند. به همین دلیل هم افرادی که در آن محیط پیرامون بوده‌اند، نباید از خدمات افزوده مانند مدرسه، بیمارستان، محیط‌زیست سالم محروم شوند.

 الهام امین‌زاده افزود: بخشی از وظیفه مسئولیت اجتماعی به افزایش کیفیت محصولات و خدمات مربوط می‌شود و بخشی دیگر هم به توجه به حقوق مصرف‌کنندگان.

امین‌زاده همچنین اهمیت توجه به شفافیت اقتصادی و جلب اعتماد را در مسئولیت اجتماعی مهم خواند و گفت: در جامعه ایران هم باید به این امر توجه کنیم. چراکه با شعارهای کلیشه‌ای و تظاهر، اعتماد ذی‌نفعان که امروزه بسیار هوشمند هستند، جلب نمی‌شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی قراردادن مشوق‌های دولتی را مهم خواند و گفت: دولت باید برای شرکت‌هایی که به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کنند، مشوق‌های ویژه‌ای قائل شود تا تاب‌آوری بنگاه هم افزایش یابد.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی با صدقه دادن و نوع‌دوستی متفاوت است. تکلیفی است که بنیان آسیب‌پذیری جامعه را به هم می‌ریزد و تبدیل به جامعه سالم می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهروندی از طرف دولت در ماه‌های اخیر گفت: رئیس‌جمهور این منشور را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده‌اند و دستگاه‌ها باید تا دهم اسفند گزارش کارهای خود را در این حوزه به ما ابلاغ کنند.

احمد مسجد جامعی نیز در این همایش پیرامون عمل به وظایف مسئولیت اجتماعی در زندگی شهری گفت: اگر به مسئولیت اجتماعی توجه کنیم باید به تعاریف و نگاه جدیدی در مناسبات شهری برسیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: با عمل به وظایف مسئولیت اجتماعی در شهرها مهربانی و احترام به طبیعت حاکم می‌شود.

مسجد جامعی تصریح کرد: در حال حاضر عمل به مسئولیت اجتماعی تبدیل به شبه مسئولیت اجتماعی شده و درواقع ما تظاهر به مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌کنیم. وی افزود: اگر بخواهیم مسئولیت اجتماعی را بر اساس قانون اجرایی کنیم، از رسیدن به هدف اصلی بازمی‌مانیم.

این عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر به دیدگاه و نگاهی احتیاج داریم که مسئولیت اجتماعی را برای شهروندان نهادینه و درونی کند نه اینکه بخواهد با قوانین آن را به شبه مسئولیت اجتماعی تبدیل کند.

مسجد جامعی همچنین تدوین شاخص‌های بومی مسئولیت اجتماعی را مهم برشمرد و گفت: ما نیاز داریم شاخص‌هایی متناسب با تاریخ و فرهنگ و ادبیات خود برای مسئولیت اجتماعی تدوین کنیم تا بتوانیم واقعیت بهتری از مسئولیت اجتماعی ارائه کنیم.

در این همایش همچنین از کتاب «ثروت آفرینی با کسب‌وکار مسئولانه» که توسط بانک شهر منتشرشده، رونمایی شد.

در همین رابطه