در نشست کمیسیون رقابت مطرح شد

پافشاری بر استانداردهای داخلی برای محصولات صادراتی اشتباه است

کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری در نشستی با موضوع بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و نقش استاندارد در آن به وضعیت نشان استاندارد در کشور پرداخت و با حضور اعضای هیئت‌مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد و مدیرکل استاندارد استان تهران، چالش‌های موجود در این حوزه را بررسی کرد.
تاریخ: 06 دی 1396
شناسه: 11564

نشست کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری با هدف توسعه و ارتقای فرهنگ استاندارد در سطح جامعه به همت انجمن دارندگان نشان استاندارد برگزار شد.

به اعتقاد محمود اولیایی، رئیس انجمن دارندگان نشان استاندارد، بی‌توجهی به این نشان باعث می‌شود کیفیت سطح زندگی افراد جامعه کاهش بیابد. وی تأکید کرد: به طور قطع استاندارد، زبان مشترک برای توسعه اقتصادی هم در داخل و هم در بازارهای خارجی است. بنابراین توجه به آن هم برای بازار داخلی و هم حضور جدی در بازارهای خارجی ضروری است.

در ادامه مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنگاه‌های اقتصادی در صادرات را نشان استاندارد و لزوم حفظ استانداردهای بین‌المللی و یا استانداردهای کشور مقصد دانست و تصریح کرد: این امکان فراهم است تا واحدهای تولیدی با حفظ استانداردهای بین‌المللی و یا استانداردهای بازار هدف محصولات خود را تولید کرده و صادر کنند. برای این هدف لازم است که استانداردهای موردنظر را ترجمه و در اختیار سازمان استاندارد قرار داد تا پس از صحه‌گذاری بتوان با رعایت آنها بازارهای هدف خود را توسعه دهیم.

به باور وی الزام و پافشاری در خصوص رعایت استانداردهای داخلی برای محصولات صادراتی اشتباه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تولیدکنندگان باید بتوانند بر اساس خواسته سفارش‌دهنده و آنچه در قرارداد آمده است، حرکت کنند. فقط لازم است که قرارداد بین تولیدکننده داخلی و طرف خارجی او در اختیار سازمان قرار گیرد و پس از صحه‌گذاری می‌توان طبق خواسته سفارش‌دهنده عمل کرد.

بیات ادامه داد: زمینه برای انجام این دست اقدامات باز است اما مشکل اساسی در این رابطه کندی سیستم است که باید برای آن هم فکری کرد.

مدیرکل استاندارد استان تهران در ادامه از نبود دانش یکپارچه و عمیق در بخش‌های مختلف اقتصادی سخن گفت و افزود: در حوزه استاندارد، قوانین به صورت یکپارچه و هماهنگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، حتی ممکن است این قوانین از شهری به شهر دیگر هم متفاوت باشد. در حوزه استاندارد باید با زبان فنی صحبت کرد. از این طریق است که می‌توان با کشورهای دیگر مراوده داشته باشیم.

مدیرکل استاندارد استان تهران با تأکید بر اینکه در سایر کشورها استانداردهای جهانی با کمک انجمن‌های علمی و تخصصی نگاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران انجمن‌ها بیشتر جنبه صنفی دارند، بنابراین قادر به تدوین استانداردهای تخصصی نیستند. در حالی که یکی از وظایف عمده انجمن‌ها تهیه همین استانداردهای تخصصی و فنی در حوزه‌های مختلف است.

در همین رابطه