در حضور روسای جمهور ایران و چین

تهران و پکن چهار سند همکاری امضا کردند

روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بعد از پایان هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در چین، به تهران بازگشت. او در این اجلاس چهار تفاهم‌نامه با رئیس‌جمهوری چین امضا کرد.
تاریخ: 21 خرداد 1397
شناسه: 13837

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بامداد روز دوشنبه و پس از پایان هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در چین، به تهران بازگشت. رئیس‌جمهوری به دعوت رسمی «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس دو روزه سران سازمان همکاری شانگهای، به چین سفر کرده بود. او در این سفر با روسای‌جمهور و سران برخی از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار کرد. یکی از دیدارهای روحانی با رئیس‌جمهوری چین بود.

شی‌جین‌پینگ و حسن روحانی صبح روز گذشته باهم دیدار کردند؛ آنها در این دیدار تأکید کردند که اراده دو دولت، تداوم همکاری‌های راهبردی مشترک در تمامی حوزه‌ها است و مصمم هستند که این روابط را بیش‌ازپیش گسترش دهند. روحانی بابیان اینکه چین طی سالهای گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است، تجارت با پول ملی دو کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و گفت: «توسعه همکاری‌های بانکی بزرگترین پشتوانه برای اجرای توافقات دو کشور و ارتقای سطح همکاری‌ها است.»

او تصریح کرد: «دو کشور پروژه‌های بسیار مهم و همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های انرژی، حمل‌و‌نقل و صنعت دارند و لازم است در چارچوب برگزاری سریعتر کمیسیون مشترک دو کشور، این طرح‌ها و همکاریها شتاب گیرند.»

رئیس‌جمهور همچنین به نقش مهم و مؤثر چین در به ثمر رساندن برجام اشاره کرد و گفت: «اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است.»

دکتر روحانی بر تکمیل راکتور آب سنگین اراک طبق توافق برجام تأکید کرد. رئیس‌جمهور بابیان اینکه ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در حوزه‌های بالادستی انرژی استقبال می‌کند، گفت: «همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق درتقویت ثبات منطقه‌ای مؤثر بوده و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد.»

روحانی همچنین توسعه همکاریهای فرهنگی علمی و فناوری را نیاز تاریخی دو ملت دانست و تصریح کرد دولت چین تسهیلات لازم را از جمله در امور بانکی برای تجار، ایرانیان و دانشجویان فراهم سازد.

رئیس‌جمهور چین هم در این نشست حضور مؤثر ایران را موجب تقویت نفوذ بین المللی سازمان همکاری شانگهای برشمرد و تأکید کرد: «اراده دو کشور برای اجرای کامل قرارداد مشارکت راهبردی در حوزه اقتصاد نشانه افزایش اعتماد دوجانبه است.»

شی‌جین پینگ بابیان اینکه پکن مصمم است همکاری‌های راهبردی با تهران را ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه‌گرایی و متضمن صلح و همکاری منطقه‌ای دانست و باتأکید بر ضرورت استحکام آن، گفت: «آمریکایی‌ها با روحیه یک‌جانبه‌گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات درصدند نظم بین‌المللی را به‌دلخواه خود تغییر دهند.

او تصریح کرد: «چین قاطعانه با خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید مخالف است و معتقد است که طرفین این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند.»

رئیس‌جمهوری چین افزود: «دو کشور باید با افزایش تماس‌ها و همکاری‌ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا مقابله کنند.»

رئیس‌جمهوری چین با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک و تسهیل همکاری‌ها در حوزه انرژی، صنعت و سرمایه‌گذاری گفت: «چین از تشکیل یک کارگروه مشترک با ایران در چارچوب طرح یک جاده – یک کمربند استقبال می‌کند.»

رئیس‌جمهور چین بابیان اینکه افزایش همکاری‌های بانکی و استفاده از پول ملی از اهمیت زیادی در توسعه مناسبات برخوردار است، گفت: «مشارکت چین در ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان در مرحله اجرایی است و امیدواریم عملیات مسیر تهران مشهد هم به‌زودی آغاز شود.»

او بابیان اینکه بر تعهدات برجامی خود برای بهسازی راکتور اراک پایبندیم، افزود: همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و نیز روابط فنی و آموزشی در حوزه دفاعی ادامه می‌یابد.

تهران و پکن چهار سند همکاری امضا کردند

روز گذشته در دیدار دوجانبه روسای جمهوری ایران و چین باهدف توسعه بیش‌ازپیش مناسبات، چهار سند همکاری امضا کردند.

-یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین

-یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین درزمینهٔ همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و پیش سازها.

- تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان بورس و اوراق بهادر، ایران و کمیسیون قانون‌گذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی

- یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دوجانبه ایران- چین در چارچوب ابتکار طرح یک کمربند-یک راه.

در همین رابطه