رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جزئیات سفر سه روزه روحانی به چین

برجام، محور مذاکرات اجلاس شانگهای در پکن

در اجلاس سران شانگهای چند محور اصلی مورد گفت‌وگوست که از جمله می‌توان به توافق هسته‌ای ایران، اجلاس سران کره شمالی و آمریکا، تعرفه‌های یک‌جانبه تجاری آمریکا علیه دیگر کشورها، راه ابریشم و مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی اشاره کرد.

19 خرداد 1397
کد خبر : 13800
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به دعوت شی جین پینگ همتای چینی خود برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای روز گذشته (جمعه) به چین سفر کرد.

دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، پاکستان، افغانستان، مغولستان و نخست‌وزیر هند جزو برنامه‌های روحانی در سفر سه‌روزه به چین است. همچنین اسناد روابط دوجانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین به امضا می‌رسد.

در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 خرداد در چینگ دائو واقع در استان شاندونگ در شرق چین برگزار می‌شود، رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند. علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر آن است. این سازمان با هدف مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی در شهر شانگهای ایجاد شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در تاشکند، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند. اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل شده است که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

 در اجلاس سران شانگهای چند محور اصلی مورد گفت‌وگوست که از جمله می‌توان به توافق هسته‌ای ایران، اجلاس سران کره شمالی و آمریکا، تعرفه‌های یک‌جانبه تجاری آمریکا علیه دیگر کشورها، راه ابریشم و مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی اشاره کرد.

به نقل از روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ، کشورهای عضو رسمی و ناظر سازمان همکاری شانگهای قرار است درباره برجام به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای اجلاس سران گفت‌وگو کنند. چین، روسیه و هند نیز پیش از این بر پایبندی به این توافق به شدت تأکید کرده‌اند.

در این گزارش آمده است چین این هفته محور توجهات جامعه بین‌المللی است زیرا کره شمالی متحد این کشور نیز قصد دارد دیدار سران را با آمریکا برگزار کند و هم‌زمان اجلاس سران شانگهای در چین برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش ایران در این اجلاس مورد توجه زیادی است به خصوص اینکه پس از نقض برجام از سوی ترامپ، روحانی در اولین سفر خارجی خود وارد چین شده تا در اجلاس شانگهای حضور یابد.

این نشریه اضافه کرد که شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی از این اجلاس به عنوان سکویی برای حمایت از برجام استفاده خواهند کرد.

در این سفر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی روحانی را همراهی می‌کنند.

این هیات شامگاه یکشنبه چینگ دائو را به مقصد تهران ترک می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه