رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نخست‌وزیر هند در اجلاس شانگهای

دهلی‌نو در توسعه چابهار همکاری جدی خواهد داشت

نارندرا مؤدی، نخست‌وزیر هند با اشاره به‌ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: هند در توسعه طرح‌های منطقه‌ای ازجمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت.

20 خرداد 1397
کد خبر : 13820
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز، نارندرا مؤدی، نخست‌وزیر هند یکی دیگر از سخنران‌های در اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای در چیندائو چین بود. او در این نشست همکاری‌های چندجانبه باهدف توسعه اقتصادی را در اولویت روابط اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای دانست. به گفته نخست‌وزیر هند، «هندوستان در توسعه طرح‌های منطقه‌ای ازجمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت». ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار، طرح همکاری سه‌جانبه‌ای را امضا کرده‌اند. بعد از خروج آمریکا از برجام، برخی نگران خروج هند از این طرح سه‌جانبه است ولی امروز نخست‌وزیر هند گفته است رد این طرح، همکاری جدی خواهد داشت.

نخست‌وزیر هند بااشاره به وضعیت نامناسب امنیتی افغانستان گفت: «وضعیت امنیت در افغانستان مناسب نیست و نمونه کاملی از افراط‌گرایی و تعصب را در این کشور می‌بینیم و امیدواریم تمام طرف‌ها به دیدگاه رئیس‌جمهوری افغانستان، «اشرف غنی» برای ثبات و صلح افغانستان احترام بگذارند.

مؤدی افزود: «داعش چارچوب‌های صلح در افغانستان را تحت تأثیر قرار داده است و باید با اولویت قرار دادن امنیت، برای ایجاد ثبات در منطقه بکوشیم.»

در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به‌طور رسمی در این نشست شرکت کرده‌اند.

در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، وی را همراهی می‌کنند.

روز گذشته روحانی با روسای‌جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان و بلاروس دیدار کرد.رسازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند. اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومترمربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل‌شده است که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

روحانی شامگاه امروز یکشنبه «چینگ دائو» را به مقصد تهران ترک می‌کند.

در همین رابطه