در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری تشکیل کنسرسیوم‌ انرژی کشورهای اکو مطرح شد

ایجاد شبکه برق در کشورهای ناحیه‌ای، پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران

2 ماه دیگر ایران برای دومین بار میزبان شست تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی و پتروشیمی کشورهای منطقه اکو با مشارکت بخش خصوصی و دولتی است.
تاریخ: 21 شهریور 1397
شناسه: 15320

دومین نشست شورای سیاست‌گذاری تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی درکشورهای اکو بعدازظهر دیروز با حضور  علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران  و نمایندگلنی از تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی برگزار شد.

شمس اردکانی با اشاره به برگزاری جلسه اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران با  کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، از پیشنهاد این اتحادیه برای ایجاد شبکه برق در کشورهای ناحیه‌ای خبر داد و افزود: در این نشست تأکید شد تا 27 کشور اتحادیه اروپا بتوانند از طریق ایران به کشورهای آسیای شرقی وصل شوند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران به‌موجب این همکاری اتحادیه اروپا زمینه‌های همکاری برای شرکت‌های فعال در حوزه انرژی ایران و اروپا را از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) فراهم خواهد کرد.

شمس اردکانی ادامه داد: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا همچنین به علاقه‌مندی حضور در پروژه‌های انرژی تجدید پذیر اشاره کرده و اعلام کرده است پروژه‌های مربوط به آب و فاضلاب نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. 

او با بیان اینکه در اروپا در طول زمستان پیک مصرف برق است و زمان پیک مصرف برق ایران در فصل تابستان است، اظهار داشت: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرده است با توجه به اینکه ایران موفق شده که شبکه برق خود را به ارمنستان متصل کند و از این کشور به گرجستان متصل شده، از این مسیر می‌توان به اوکراین و سپس به اتحادیه اروپا متصل شود بنابراین ۲۷ کشور در شبکه برق می‌توانند به هم متصل شوند که پروژه خوبی خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران  با اشاره به برگزاری دومین نشست تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی و پتروشیمی کشورهای منطقه اکو با مشارکت بخش خصوصی و دولت، ضمن تأکید بر همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه انرژی به حاضران توصیه کرد تا از اکنون اقدام به تعریف پروژه برای جذب سرمایه‌گذار خارجی کنند.

او همچنین تأکید کرد فعالان بخش خصوصی برای اطلاع از مهم‌ترین رویدادهای تشکیل کنسرسیوم و همکاری بیشتر، با دبیرخانه اکو اتاق ایران در ارتباط باشند

در ادامه محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد میزبانی ایران در دومین نشست تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی و پتروشیمی کشورهای منطقه اکو بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اهمیت همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط در دوران تحریم‌ها، ضروری است تا شرکت‌های داخلی با بررسی پروژه‌های سودآور با آمادگی در این اجلاس شرکت کنند.

تشکیل اتاق فکر مشترک از نمایندگان بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و همچنین دولت و مجلس پیش از برگزاری این اجلاس از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی حاضران در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی درکشورهای اکو بحث و بررسی شد.

«دومین نشست تشکیل کنسرسیوم‌های انرژی و پتروشیمی کشورهای منطقه اکو با مشارکت بخش خصوصی و دولتی» با همکاری کمیته ایرانی اکو و اتاق ایران نوامبر 2018 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه