رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

بخش خصوصی باید در شورای رقابت صاحب کرسی شود

در تازه‌ترین نشست کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران، تحولات اخیر اقتصادی کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست درباره موضوعاتی شامل رگلاتوری حوزه انرژی، افزایش قیمت سوخت و رفع چالش‌هایی پیش‌روی صنعتگران حوزه انرژی نیز بحث شد.

30 مرداد 1397
کد خبر : 15011
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران درباره مسائل مطرح شده در نشست ماهانه این کمیسیون گفت: با توجه به اینکه هیچ‌کدام از فعالان اقتصادی در ماه‌های اخیر، تجربه خوبی نداشته‌اند و حتی بقای برخی از آنها نیز به خطر افتاده، بررسی مباحث و مشکلات روز اقتصاد ایران از محورهای اصلی نشست ماهانه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران بود.

آرش نجفی، افزود: بحث رگلاتوری نیز یکی از موضوعات حائز اهمیت است که همواره در دستور کار کمیسیون بوده و در جلسه اخیر نیز پیگیری شد.

به گفته او، تلاش بر این است که موضوع رگلاتوری نهادینه شود و بتوانیم در شورای رقابت برای بخش خصوصی کرسی تعریف کنیم که نظر بخش خصوصی نیز در کنترل و رعایت حق‌وحقوق فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان ذی‌نفوذ و صاحب‌نظر باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه رگلاتوری تلاش‌های زیادی انجام شده است، گفت: در حوزه رگلاتوری برق، سندیکای برق توانست این موضوع را پیش ببرد اما در حوزه نفت و گاز هنوز تعامل خوبی با دولت وجود ندارد و مشکل عدم موافقت و همراهی وزارت نفت مشهود است.

نجفی در ادامه موضوع استفاده حداکثری از تولید داخل برای صنعت نفت را از دیگر مسائلی عنوان کرد که در نشست ماهانه کمیسیون مورد بحث قرار گرفت.

او افزود: دغدغه ما این است که فراوانی مصرف کالاهایی که در صنعت نفت مورد نیاز است آن‌قدر زیاد نیست که یک تولیدکننده بر آن متمرکز شود بر همین اساس مطرح شده که با توجه به دستورالعمل توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط همکاری آنها با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی، تلاش کنیم واحدهای تولیدی داخلی را به سمت این همکاری‌ها سوق دهیم تا ضمن تأمین نیاز داخل، بتوانند با همکاری طرف‌های اروپایی برای عرضه‌های بین‌المللی و تأمین نیاز دیگر کشورها نیز فعالیت کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران ادامه داد: اثرگذاری تحریم‌ها بر همکاری شرکت‌های بزرگ با ایران نیز از دیگر موضوعاتی است که با آن مواجه هستیم و درباره آن تبادل‌نظر شد.

به گفته نجفی، با خروج شرکت‌های بزرگ از جمله توتال از قرارداد همکاری با ایران، تلاش می‌شود برای جایگزینی این شرکت‌ها با شرکت‌های کوچک اروپایی و مشارکت دادن آنها با شرکت‌های داخلی برنامه‌ریزی شود.

او تصریح کرد: در نشست این کمیسیون، طبق روال چند جلسه اخیر بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کنترل قیمت‌ها و به‌روز کردن آنها نیز مورد بحث قرار گرفت و تأکید شد تثبیت قیمت‌ها در شرایط فعلی اشتباه بزرگی است.

در همین رابطه