رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی مطرح شد

لزوم استفاده از شیوه‌های جدید حفظ انرژی

هفتمین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی و محیط زیست به همت کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این نشست استفاده از روش‌های جدید برای حفظ و نگهداری انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

06 اسفند 1396
کد خبر : 12393
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتمین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی و محیط زیست به همت کمیسیون انرژی اتاق ایران صبح امروز با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد.

این نشست 2 روزه در قالب 5 پنل تخصصی با موضوع ارزیابی و توضیح سند جامع انرژی، قیمت‌گذاری سوخت و خوراک در معادن و پتروشیمی‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های استارت آپ ها در حوزه انرژی، تبیین و ارزیابی ابزارهای مالی و توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و آسیب‌شناسی اجرایی نشدن سیاست‌ها و قوانین انرژی - ماده ۱۲ آیین‌نامه رفع موانع تولید برگزار می‌شود.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست روز اول کنفرانس با انتقاد از هدررفت منابع کشور و بی‌توجهی به ثروت‌های ملی، گفت: در دو دولت نهم و دهم حدود 800 میلیارد دلار از فروش نفت حاصل شد اما هیچ اقدام زیرساختی صورت نگرفت. 7 سال پیش مقام معظم رهبری دستور دادند که باید شدت مصرف انرژی کاهش پیدا کند، در همین رابطه قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه هر بنگاهی که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند، پول آن را دریافت خواهد کرد، متأسفانه از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این فعال اقتصادی از برنامه‌ریزی‌ها برای اصلاح 600 هزار موتورخانه سخن گفت و ادامه داد: برنامه‌ریزی‌شده بود تا برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی فعالیت در حدود 600 هزار موتورخانه اصلاح شود که این موضوع نیز مسکوت باقی ماند، اگر این اتفاق می‌افتاد 30 هزار شغل دائمی صنعتی شکل می‌گرفت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از هدررفت بخش قابل‌توجهی از گاز در سطح کشور خبر داد و افزود: تعدادی از فعالان حوزه انرژی تصمیم گرفتند از هدرسوزی گاز، برق تولید کنند. باکمال تأسف اجازه این کار را ندادند و این طرح هم رها شد.

شمس اردکانی تأکید کرد: نگهداشت انرژی یک امر ضروری بین نسلی است.

در ادامه سیروس وطن‌خواه، دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری، توسعه جوامع بشری را مدیون انرژی دانست و تأکید کرد: برگزاری رویدادهایی مانند همین کنفرانس می‌تواند منجر به تغییر نگرش‌ها و در نهایت اتخاذ تصمیمات بهتر در سطح کلان اقتصادی شود.

این مقام مسئول بی‌توجهی نسبت به مصرف انرژی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو، متولیان تولید و عرضه انرژی هستند اما تقاضا و مصرف هیچ متولی ندارد درحالی‌که همواره مصرف پیشران حوزه انرژی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سوق یافتن کشورهای توسعه‌یافته به سمت انرژی‌های نو به‌جای سوخت‌های فسیلی اشاره کرد و افزود: چه بپذیریم و چه نپذیریم، این اتفاق در حال رخ دادن است و در نهایت روزی می‌رسد که سوخت‌های فسیلی دیگر خریداری ندارد. بنابراین باید در شیوه درآمدزایی کشور تغییر نگرش و رویکرد جدی اتفاق افتد.

هفتمین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی و محیط زیست فردا نیز در ساختمان اتاق ایران ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه