مصاحبه پایگاه خبری اتاق ایران با رئیس کمیته بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین

باید قاعده مالکیت را از ایرانی‌ها یاد بگیریم

باگی جائو می‌گوید: من فکر می‌کنم شما در ایران تجربه‌های بسیار خوبی دارید. در حقیقت، ما باید از شما یاد بگیریم. علتش را می‌دانید؟ شما قوانین شفافی برای محافظت از اموال و هم‌چنین محافظت از منافع مردم دارید.
تاریخ: 11 خرداد 1395
شناسه: 1542

رنگ صورتی کت بلندش، با انرژی صدایش هم‌خوانی دارد. به قول یکی از حاضرین، نشست ایران و چین را Energetic (با انرژی و شور زیادی) جلو می‌برد. پیش آز آنکه با هیئت اقتصادی همراهش به اتاق ایران بیاید، با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار کرده بود. باگی جائو، رئیس کمیته مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین است و کمیته امور خارجه کنگره ملی خلق چین را نیز اداره می‌کند. این آکادمی چینی که بر محوریت علوم اجتماعی است، هیئتی اقتصادی را به ایران آورده است. داشتن زمینه علمی جامعه‌شناسی برای مراودات اقتصادی، احتمالا یکی از مولفه‌هایی است که اقتصاد چین را به جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان رسانده است. کمیته‌ای که ریاستش را جائو بر عهده دارد، همکاری نزدیکی با اتاق‌های فکر داخلی و خارج از کشور، بنگاه‌ها، سازمان‌های اجتماعی، دولت و رسانه دارد. باگی جائو، سرپرست هیئت 40 نفره چینی که از روز جمعه به تهران آمدند، در گفت‌وگوی کوتاهی با «پایگاه خبری اتاق ایران» درباره بخش خصوصی، فعالیت اقتصادی زنان و رابطه علوم اجتماعی و اقتصاد، صحبت کرده است.

او درباره آنچه طی سه سفرش در یک‌سال گذشته از بخش خصوصی ایران دریافته است، می‌گوید:«ما در روابط اقتصادی مفهومی را به عنوان PPP، که مخفف کلمه‌های دولت، بخش خصوصی و شراکت است، داریم. بر اساس این مفهوم نه تنها دولت و بخش خصوصی، بلکه شرکت‌های مختلف بخش خصوصی هم باید با هم پیوند بخورند. بسیار مهم است که مردم کنار هم بنشینند، گفت‌وگو کنند و راه‌هایی برای همکاری و توسعه متقابل کسب‌وکارشان پیدا کنند.»

سیطره قاعده مالکیت عمومی در نظام جمهوری چین باعث شده است قاعده مالکیت خصوصی و نظام قوانین ایران به چشم چینی‌ها، پیشرو بیاید. جائو که مدرک دکترایش را از دانشگاه کمبریج انگلیس در سال 1988 دریافت کرده است، می‌گوید:«من فکر می‌کنم شما در ایران تجربه‌های بسیار خوبی دارید. در حقیقت، ما باید از شما یاد بگیریم. علتش را می‌دانید؟ شما قوانین شفافی برای محافظت از اموال و هم‌چنین محافظت از منافع مردم دارید. بنابراین من فکر می‌کنم ما باید از شما چیزهای زیادی بیاموزیم و شرکت‌های خصوصی ایران و چین را تشویق کنیم که با هم ارتباط برقرار کنند.»

یکی از ویژگی‌های مهمی که دیروز در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و چین به چشم همه می‌آمد، زن بودن سرپرست گروه بود. آنطور که جائو روایت می‌کند، زنان در اقتصاد پیشروی چین جایگاه بالایی دارند. او با مثل «نیمی از آسمان را زن‌ها نگه‌ داشته‌اند»، توضیح می‌دهد:«در چین موقعیت برای زنان بسیار خوب است. از نظر سیاسی، زنان حدود ۲۳ درصد از صندلی‌های پارلمان را در اختیار دارند. هم‌چنین حدود ۵۰ درصد از مدیران ارشد چینی، زن هستند. در زبان چینی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید نیمی از آسمان را زن‌ها نگه داشته‌اند و نیمی دیگر را مردها. پس برایمان انسانیت مهم است. این یک مفهوم اساسی است. هم‌چنین، ما سیاست‌هایی داریم که زنان را به مشارکت سیاسی و اقتصادی تشویق می‌کند. به عنوان عامل سوم هم من فکر می‌کنم مردهای چینی از زن‌هایشان بسیار حمایت می‌کنند و مسئولیت‌های مشترکی را برای خانواده به عهده می‌گیرند.»

باگی جائو، که در آکادمی علوم اجتماعی چین فعالیت می‌کند، درباره ارتباط جامعه و اقتصاد اینطور روایت می‌کند:«بسیاری از مشکلات اجتماعی به مشکلات توسعه‌ای مربوط هستند. مشکلات توسعه‌ای نیز به صورت جامعی با مسائل سیاسی، اقتصادی و محیط‌ زیستی مرتبط هستند. به همین دلیل این ماموریت ماست که تنها به فکر انجام فعالیت اقتصادی صرف نباشیم. تحقیقات و اقدامات عملی ما نیز تنها محدود به اقتصاد نیست. ما برای کارکردن در ایران نیز هم زمان باید مسائل سیاسی و اجتماعی را به خاطر ارتباط رو در رو با مردم در نظر بگیریم. هم‌چنین باید به مسائل محیط‌زیستی نیز فکر کنیم و تکنولوژی‌های پیشرفته را به ایران بیاوریم.»

در همین رابطه