رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در نشست تجاری دو کشور

سرمایه‌گذاری و تولید مشترک جایگزین تجارت با چین شود

اسدالله عسگراولادی در نشست فعالان اقتصادی اعضا اتاق مشترک و شرکت های چینی که به سرپرستی باگی جائو به ایران سفر کرده اند، بر لزوم جایگزینی سرمایه گذاری مشترک برای تولید در داخل ایران به جای تجارت کالا تاکید کرد.

10 خرداد 1395
کد خبر : 1523
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات اقتصادیی متشکل از یازده شرکت بزرگ چینی که برای انجام کار اشتراکی و سرمایه گذاری به سرپرستی باگی جائو نایب رئیس سیاست خارجی کنگره حزب خلق چین و نایب رئیس صلیب سرخ و هلال احمر جهانی، به تهران سفر کرده است صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران حضور پیدا کردند و با همتایان ایرانی خود دیدار و گفت و گو کردند.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین در این نشست ضمن اشاره به روابط چند هزار ساله دو کشور و بازسازی و تعمیق این روابط پس از انقلاب گفت: در جلسات مختلف با مقامات چین به این نکته همواره تاکید کرده ام که با توجه به تحقق برجام و  سفر هیات های تجاری، روابط ما با چین تحول مثبت را تجربه خواهد کرد. تصمیم داریم مبادلات اقتصادی را در برنامه ششم از مرز 60 میلیارد دلار عبور دهیم که در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور، سالیانه پنج الی ده درصد افزایش مبادلات هدف گذاری شده است.

عسگر اولادی بر سرمایه گذاری مشترک تاکید کرد و گفت: در طوفان های سیاسی، خرید و فروش دچار صدمه می شود ولی سرمایه گذاری مشترک باعث مستحکم شدن روابط می شود. توسعه همکاری در شرکت‌های کوچک و متوسط نه تنها منجر به دستیابی بازار داخلی بلکه تامین نیاز کشورهای همسایه می‌شود.

 در ادامه باگی جائو با اشاره به دیدارهای هیات چینی با مقامات ایرانی، هدف این سفر را توسعه مناسبات زیرساختی با ایران عنوان کرد و گفت: برای تحقق بخشیدن به هدف توسعه همکاری از طریق راه ابریشم، احتیاج به تشویق صنعتگران برای اعتماد بیشتر داریم زیرا با توجه به شرابط سیاسی خوب و تلاش وزارتخانه ها برای رسیدن به اهداف تجاری از طریق راه ابریشم، فعالان اقتصادی و صنعتگران دو کشور نیاز به تعامل بیشتر دارند.

جائو شباهت های فرهنگی و رابطه چند هزار ساله بین دو کشور را بستری برای همکاری‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در ماه‌های آینده سمیناری برگزار خواهد شد که در مورد سرمایه‌گذاری و کار مشترک با ایران به صنعتگران چینی اطلاعات مورد نیاز ارائه می‌شود و امیدواریم حضور شرکت‌های ایرانی در این سمینار امکان دیدار فعالان مختلف دو کشور با یکدیگر را فراهم کنند.

وی با اشاره به باور غلط برخی از صنعتگران در مورد انتقال تکنولوژی‌های فرسوده و دست دوم از چین، افزود: خیلی ها فکر می کنند که چینی ها  برنامه دارند تا تکنولوژی از کار افتاده را به ایران منتقل کنند ولی تاکید می کنم که آماده ایم توانمندی های برتر چین در حوزه های تولید برق، حفاظت از محیط زیست، مدیریت پسماند و زباله، کشاورزی نوین، پنل های خورشیدی را با انتقال تکنولوژی و کار مشترک، در ایران پیاده سازی کرده و علاوه بر آن نیاز داخل و منطقه را هم تامین کنیم.

در ادامه سن پانگ سفیر چین گفت: انجام کار مشترک با ایران در شرایطی که هنوز برخی موانع بر سر کار اروپاییان در ایران وجود دارد، فرصتی دست نیافتنی برای چینی ها فراهم کرده است.

وی افزود: در تمامی زمینه ها مکمل یکدیگر هستیم و محصولات چینی نه تنها زیاد است بلکه شاهد رشد روزافزون این محصولات در ایران هستیم و باید در راستای تسهیل موانع تجاری و قوانین گام برداریم.

 مجید رضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با درخواست از فعالان اقتصادی دو کشور برای توسعه مناسبات و استفاده از امکانات اتاق مشترک، پیرامون اهمیت همکاری از طریق راه ابریشم خاطرنشان کرد: دوستی ما تثبیت شده است ولی با در نظر گرفتن دوران سخت تحریم، باید ارتقا کیفی همکاری را اجرایی کنیم. راه های هوایی، زمینی و دریایی ابریشم، ایران را نقطه استراتژیک این مسیر کرده که علاوه بر بازار داخلی تامین نیاز بازارهای همسایه نیز در سرمایه گذاری مشترک در اطراف این مسیر می تواند یکی از بستر های توسعه مناسبات بین فعالان دو کشور باشد.

در ادامه اکبری، مدیر جذب سرمایه گذاری خارجی و خدمات تخصصی وزارت اقتصاد و دارایی، رابطه دو کشور را راهبردی عنوان کرد و گفت: در تمامی ملاقات های رسمی و غیر رسمی بر تعمیق روابط تاکید شده است بنابراینفعالان اقتصادی دو کشور برای کار طولانی مدت برنامه ریزی کنند.

وی همچنین رفع موانع تجاری را خواستار شد و گفت: رفع موانعی مثل ویزا و تردد تجار، نقل و انتقال وجوه و اطلاع رسانی شفاف از فرصت های اقتصادی دو کشور، نیازمند همکاری نهادهای مشترک است.

اکبری چند نکته از مشوق های مالیاتی ایران را عنوان کرد: چهار سال معافیت مالیاتی در سرمایه گذاری هتل و بیمارستان، هفت سال در فعالیت های معدنی واقع در شهرک های صنعتی و 13 سال معافیت مالیاتی در فعالیت های معدنی واقع در شهرک های صنعتی مناطق محروم در کنار ظرفیت های بسیار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، بستری برای کار مشترک با شرکت های ایرانی است.

در همین رابطه