رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از مذاکرات جدید چینی ها با بخش خصوصی گزارش می دهد

دیدار بزرگترین شریک تجاری ایران با نمایندگان بخش خصوصی

باگی جائو، خانمی که ریاست کمیسیون مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین را بر عهده دارد، فردا در رأس هیئتی ۳۵ نفره متشکل از 12 شرکت بزرگ و معتبر چینی با هدف سرمایه گذاری، به اتاق ایران می‌آید.

09 خرداد 1395
کد خبر : 1500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
باگی جائو، خانمی که ریاست کمیسیون مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین را بر عهده دارد، فردا در رأس هیئتی ۳۵ نفره متشکل از 12 شرکت بزرگ و معتبر چینی با هدف سرمایه گذاری، به اتاق ایران می‌آید.

اعضای گروه تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین

باگی جائو، خانمی که ریاست کمیسیون مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین را بر عهده دارد، فردا در رأس هیئتی ۳۵ نفره به اتاق ایران می‌آید.

CASS-RDI(کمیته تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین) اتاق فکری بلندپایه است که در جهت فراهم کردن پیشنهادها در زمینه سیاست و ایجاد همکاری‌های بین‌المللی فعالیت دارد. این گروه همکاری نزدیکی با اتاق‌های فکر داخلی و خارج از کشور، بنگاه‌ها، سازمان‌های اجتماعی، دولت و رسانه دارد.

این کمیته در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است و در طول همین یک‌ سال و نیم، این هفته باگی جائو برای سومین بار به ایران سفر کرده است. ۱۲ شرکت همراه او هستند که در زمینه‌های زیربنایی و حوزه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند.

بر اساس توضیحات مریم سمیعانی، دبیر کل اتاق ایران و چین برای «پایگاه خبری اتاق ایران» این گروه بر اساس برنامه‌های مدونی پیش رفته‌اند و در این سفر برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده‌اند.

این گروه چینی ظرف امروز و دیروز دیدارهایی جداگانه با برخی از مقامات ایرانی از جمله محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته‌اند.

در این نشست، نعمت‌زاده بر بهبود وضعیت روابط بانکی بین دو کشور تأکید داشت و باگی جائو نیز خواستار تدوین قوانینی استراتژیک برای روابط بین دو کشور شد.

مینگ جائو، رییس شرکت بین‌المللی «سی‌ای‌تی‌سی» که همراه با هیئت چینی به ایران آمده است، شرکتش را اینطور معرفی می‌کند:«شرکت «سی‌ای‌تی‌سی» ازجمله بزرگترین و قوی‌ترین شرکت‌های چینی است که در زمینه انرژی‌های برق فعالیت می‌کند. این شرکت اکنون به آخرین فناوری سیستم هوشمند ترافیک برای فعالیت‌های ضد حریق دست یافته است.در تمام فضاهایی که نیاز به سیستم‌های هوشمند وجود دارد این شرکت با ایران آماده همکاری است.»

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است. حجم کل تبادلات بین ایران و چین در فروردین سال جاری به رقم یک میلیارد و 167 میلیون دلار رسیده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل با 77.2 میلیون دلار رشد روبرو بوده است.

رشد حجم تبادلات تجاری دو کشور در حالی اتفاق افتاده است که با افزایش 72.2 میلیون دلاری سهم صادرات در این سال، تراز تجاری بین دو کشور در ماه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه با 135 درصد شد همراه بوده است.

بررسی گزارش های روزانه گمرک از وضعیت تجارت نشان می دهد در هفته اول خرداد نیز چین بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. بر اساس این گزارش ها،اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران در روز شنبه اول خرداد امارات متحده عربی، دوشنبه سوم خرداد عراق، سه‌شنبه چهارم خرداد چین، چهارشنبه پنجم خرداد هند و پنجشنبه ششم خرداد چین است. کشور چین در تمام طول هفته اول خردادماه در رتبه اول مبدأ واردات کالا به ایران جای دارد.

پس از اینکه رییس جمهوری چین به ایران سفر کرد، بیانیه مشترکی بین دولت ایران و چین امضا شد که بر اساس آن ظرف 10 سال متوسط مبادلات این دو کشور باید به میزان 600 میلیارد دلار برسد که برابر با متوسط سالانه 60 میلیارد دلار است. اما با توجه به کاهش قیمت نفت، مبادلات تجاری این دو کشور در سال 2016 از 50 میلیارد دلار به 35 دلار کاهش یافته است.

خرداد ماه امسال، آغاز رویدادهای تجاری جدید بین ایران و چین بوده است. هفته گذشته هیئتی از اتاق ایران و چین به ایران آمدند که عمده فعالیت آن ها در زمینه کسب و کارهای کوچک متمرکز بوده است. بر اساس توضیحات مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق ایران و چین 180 شرکت چینی به ایران آمده بودند و در اتاق ایران، با حدود 300 تاجر ایرانی دیدار کردند.

صبح روز دوشنبه، دهم خرداد ماه، نشست مشترک باگی جائو و هیئت همراه او با فعالان بخش خصوصی در ایران برگزار خواهد شد. مریم سمیعانی، دبیر کل اتاق ایران و چین، درباره دیگر رویدادهای اقتصادی پیش روی ایران و چین به «پایگاه خبری اتاق ایران» می گوید:«بعد از مراسم روز دوشنبه، به چین سفر خواهیم کرد و در پاویون تخصصی صنایع غذایی که در چین برگزار می شود، فضایی صد متری را برای شرکت های فعال در صنعت غذای ایرانی در اختیار خواهیم داشت. در ماه آینده نیز دو نشست مشترک دیگر با چینی ها داریم که آن ها به ایران خواهد آمد. اتاق ایران و چین با 6 هزار عضو، بزرگترین اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران با کشورهای خارجی است.»

در همین رابطه