مرکز آمار ایران اعلام کرد

در تابستان امسال 237 هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شد

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢.٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، در تابستان ۹۷ بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩٦ به میزان ٠.٧ درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ٢٣٧ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ٣٢٦ هزار نفر رسیده است.
تاریخ: 13 آبان 1397
شناسه: 16140

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ١٣٩٧ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٩٥٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢.٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩٦ به میزان ٠.٧ درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور  با ٢٣٧  هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ٣٢٦ هزار نفر رسیده است.

در تابستان ١٣٩٧، به میزان ٤٠.٩ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر ازنظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرارگرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٩٥٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ٤٩.٥ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٦ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٤.٩ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٦) ٠.٨ درصد افزایش‌یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در تابستان ١٣٩٧، ١٠.٠ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کارکرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٤١.٠ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کارکرده‌اند.

 

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 97 را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه