نشست 176 اوپک به پایان رسید

همه توافق‌های نفتی وین

نیمه‌شب گذشته، صد و هفتاد و ششمین نشست عادی سازمان اوپک به پایان رسید. در این نشست ۱۴ کشور عضو سازمان بر سر تمدید طرح کاهش 800 هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای 9 ماه دیگر به توافق رسیدند و به ادامه دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو برای یک دوره سه‌ساله دیگر نیز رأی دادند. همچنین منشور همکاری اوپک و غیراوپک نیز با اضافه شدن بند موردنظر ایران به تائید اعضا رسید.
تاریخ: 11 تیر 1398
شناسه: 29306

صد و هفتاد و ششمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیمه‌شب گذشته (به‌وقت‌تهران) در شهر وین اتریش به پایان رسید و وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان بر سر تمدید طرح کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت توسط این سازمان برای یک دوره ۹ ماهه و تا سال ۲۰۲۰ توافق کردند.

همچنین در این نشست، وزرای نفتی کشورهای عضو سازمان اوپک، با تداوم دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو در سازمان اوپک برای یک دوره سه‌ساله دیگر موافقت کردند.

محمد سانوسی بارکیندو (Mohammed Sanusi Barkindo) یک سیاست‌مدار اهل نیجریه و رئیس سابق شرکت ملی نفت این کشور است که در صد و شصت و نهمین نشست عادی اوپک، مورخ ۲ ژوئن ۲۰۱۶ به‌عنوان بیست و هشتمین دبیر کل این سازمان انتخاب شد و در نشست اخیر، دبیر کلی او برای یک دوره سه‌ساله دیگر تمدید شده است.

پس از اتمام نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که با حضور وزرای نفت و هیات‌های همراه برگزار شد، وزرای نفت در نشستی 5 ساعته که پشت درهای بسته برگزار شد شرکت و درباره مسائلی از جمله متن پیشنهادی منشور همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بحث و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که با حضور 14 کشور عضو اوپک از جمله ایران و 10 کشور صادرکننده نفت غیر عضو اوپک از جمله روسیه برگزار شد، ایران تنها کشوری بود که باوجود تائید متن پیشنهادی منشور همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از سوی همه کشورهای حاضر، با این متن شدیداً مخالفت کرد و در پایان ۱۳ کشور عضو اوپک حاضر در نشست ۱۷۶ این سازمان را بر آن داشت تا با هدف جلب نظر ایران، بندی به این منشور اضافه و تأکید کنند: «هر آنچه در متن منشور همکاری اوپک و غیراوپک آمده، کاملاً داوطلبانه است و با کلیات اساسنامه اوپک تضادی ندارد.»

به دنبال برگزاری نشست عادی اوپک و نشست وزرای عضو این سازمان، امروز نیز نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار می‌شود و به‌احتمال‌زیاد، تمدید توافق کاهش ۴۰۰ هزار بشکه نفت از سوی متحدان غیراوپکی نیز در این نشست بررسی خواهد شد که به‌احتمال‌زیاد با نظر موافق کشورهای غیرعضو اوپک دوباره تمدید آن تا 9 ماه دیگر به تصویب خواهد رسید.

تازه‌ترین گزارش نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک موسوم به JMMC، تا پایان ماه مه اعضای اوپک مجموعاً ۱۴۴ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند و این پایبندی برای اعضای غیراوپک ۲۰۴ درصد بوده است. بر اساس این گزارش میانگین پایبندی به توافق کاهش تولید از سوی اعضای اوپک و غیراوپک تا پایان ماه مه، ۱۶۳ درصد عنوان شده است.

توضیحات زنگنه در مورد تغیرات در منشور همکاری اوپک و غیراوپک (منبع: حساب توییتری رضا زندی، خبرنگار حوزه نفت)

در همین رابطه