عکس: محمد علیمهدی
شرایط اقتصادی کشور در سالهای اخیر بهگونهای رقم خورده که تمرکز ویژه حاکمیت بر حوزه تولید و اشتغالزایی همچنان تداوم یافته است. به این ترتیب که سال ۱۳۹۹ به تدبیر مقام معظم رهبری و در ادامه مسیر طی شده در سالهای اخیر با هدف تداوم حمایت از تولید ملی سال «جهش تولید» نامگذاری شده است.
اما راهبرد اصلی برای تحقق این هدف چیست و بخش خصوصی چه نظر دارد؟ پرسشی که هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق رشت در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران به آن پاسخ میدهد.
تیزهوش تابان میگوید: نامگذاری سال 1399 به نام «جهش تولید» هم به اهمیت تولید تاکید دارد و هم اینکه میتواند در حوزه برنامهریزی و سیاستگذاری اقتصادی ظرفیتآفرین باشد. این تاکید بر تولید به منزله اهمیت تولید، صنعت و در کنار آن صادرات در اقتصاد کشور است.
رئیس اتاق رشت معتقد است: جهش تولید بدون توجه به صادرات و بدون توجه کافی به زیرساختهای لازم ممکن نخواهد بود.
او ادامه میدهد: شاید میتوان اولین گام اساسی برای ورود به مسیر جهش در تولید را بازآفرینی مدل کسب و کار و تغییر نگاه به اقتصاد دانست؛ ممکن نیست تولیدی به مرحله رشد و شکوفایی برسد ولی در آن مدل، صادرات محور بودن، رقابتپذیری، ارتباط با اقتصادهای دیگر و حتی واردات مغفول بماند.
به گفته رئیس اتاق مشترک ایران ما در سال گذشته با پیوستن به پیمان اوراسیا شرایط خوبی در حوزه صادرات به روسیه و کشورهای عضو پیمان اوراسیا داشتیم؛ اما برای رسیدن به اهداف معین شده نیاز به رفع موانع و مشکلات بروکراتیک و البته زیرساختهای لازم داریم.
او تاکید میکند: ما نمیتوانیم بدون توجه به زیرساختهای ریلی، دریایی، هوایی و جادهای با این کشورها ارتباط اقتصادی خوب و منسجمی داشته باشیم. از دولت و البته از حاکمیت انتظار میرود با فراهم کردن زیرساختهای حوزه حمل و نقل به اقتصاد کشور و بخش خصوصی کمک کنند؛ وگرنه همه هدفگذاریهای خوب به شعار تبدیل میشود. باید برای رونق تولید برنامه منسجم و استراتژی صادراتمحور داشته باشیم.