فعالیت دستگاههای متعدد در حوزه گردشگری و ناهماهنگی بین آنها یکی از معضلاتی است که به اعتقاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران مانع از پیشرفت این حوزه میشود. اعضای این کمیسیون برای شناسایی مشکلات موجود در این صنعت گردشگری و پیدا کردن راهکار نشستی به صورت آنلاین با عنوان میز گفتوگوی مجازی برگزار کردند و در آن به تشریح وضعیت موجود پرداختند.
علیاکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از نبود یکپارچگی لازم در حوزه گردشگری و وجود چندین متولی در این بخش انتقاد کرد و این آشفتگی را عامل ضعف در صنعت گردشگری دانست و یادآور شد: اگر قرار باشد از ظرفیتهای بالقوه این بخش استفاده شود باید به فکر انسجامبخشی و هماهنگی بین دستگاههای مربوطه باشیم.
وی تشکیل فدراسیون گردشگری را گامی در راستای تحقق نظم لازم در بخش گردشگری عنوان کرد و گفت: کمیسیون گردشگری اتاق ایران با این نگاه که باید کلیه ذینفعان این حوزه گرد هم جمع شوند و با همافزایی و برنامهریزی، اهداف کلان این حوزه را دنبال کنند.
این فعال اقتصادی همچنین استفاده از ظرفیت شورای گفتوگو برای پیگیری و حل مشکلات حوزه گردشگری را به عنوان یک راهکار پیشنهاد داد.
ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند با توجه به شرایط فعلی از آسیبهای جدی وارد آمده بر صنعت گردشگری سخن گفت و تأکید کرد: این آسیبها در ایران چند برابر بوده است. شرکتهای هواپیمایی، گردشگری و سایر حوزهها دچار خسارات فراوانی شدهاند. حال باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشیم و نقش تشکلها و کمیسیون را در این وادی به درستی ایفا کنیم.
علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران نیز با بیان این مطلب که جذب گردشگر و حفظ جایگاه ایران در این حوزه همواره یکی از معضلات صنعت گردشگری کشور بوده، گفت: کشورهایی که در گذشته عقبتر از ایران بودند، امروز جایگاه بهتری دارند. چراکه متأسفانه در حوزههای مختلف به صورت جزیرهای عمل کردیم و سیاست واحدی نداریم تا همه ارکان این صنعت را مدیریت کند.
به باور او یکپارچه ساختن این بخش و نظم دادن به آن با همت بخش خصوصی اتفاق میافتد و به نظر میرسد ایجاد فدراسیون گردشگری و همافزایی در این حوزه بتواند در تحقق این هدف مهم کمک کار باشد.
علی شریعتی مقدم، رئیس کمسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با مشارکت در این نشست مجازی از برنامهریزی کمیسیون کشاورزی برای تقویت گردشگری کشاورزی در کشور خبر داد و تصریح کرد: در بسیاری از شهرها میتوان از جذابیت سلسله اقدامات کشاورزی برای جذب گردشگر استفاده کرد. این نوع برنامهریزیها در بسیاری از کشورهای دنیا صورت گرفته و نتایج مثبتی به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در همین راستا نقشه گردشگری کشاورزی کشور را تهیه کردهایم و دنبال تکمیل سایر بخشهای این کار هستیم.
فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در ادامه این نشست ارتباط بین صنعت گردشگری و تحقق توسعه پایدار را مورد توجه قرار داد و گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به 10 بند اصلی توجه شود. گردشگری یکی از این 10 بند است. گردشگری میتواند محور توسعه قرار بگیرد و به عنوان اصل اساسی و بدیهی مورد توجه و برنامهریزی باشد. بنابراین لازم است الزامات صنعتی شدن آن را بر پایه اصول علمی و آکادمیک طراحی کنیم.
به اعتقاد این فعال اقتصادی یکی از بزرگترین چالشهای گردشگری، نبودن برنامه جامع در این بخش است که تکلیف همه بخشها را روشن کند. برای همین اولین مطالبه اتاق از دولت میتواند این سیاستگذاری و طراحی سند چشمانداز در صنعت گردشگری باشد. برای موفقیت در این حوزه لازم است دولت و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.
در ادامه حسین وظیفه دوست، رئیس انجمن بازاریابی ایران، اتاق ایران را حلقه ارتباطی بین بخش خصوصی و دولت معرفی و خاطرنشان کرد: چنانچه اتاق و کمیسیون گردشگری از ظرفیتهای خود استفاده کنند و به عنوان اتاق فکر در راستای ایجاد راهکارهای مؤثر در مواجه با شرایط فعلی گام بردارند، قادر به حل مشکلات حوزه گردشگری خواهند بود. در این رابطه تهیه طرحهای مطالعاتی و پژوهشی نیز مؤثر خواهد بود.