رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

از ظرفیت فضای مجازی به نفع صنعت گردشگری استفاده شود

محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت می‌گوید: : «صرف ارائه تسهیلات به اسم حمایت کافی نیست. اگر قرار است حمایتی از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، ازجمله گردشگری صورت گیرد،این حمایت‌ها باید همه‌جانبه و با برنامه باشد. قرار نیست فقط از بحران فعلی به هر شکلی عبور کنیم».

15 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33108
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با شیوع ویروس کرونا، گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی است که بیشترین آسیب را از این ویروس دیده است. بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، میزان نزول این صنعت بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا می تواند با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفر در سال ۲۰۲۰ و بازگشت به آمارهای هفت سال پیش بیانجامد.

صنعت گردشگری ایران هم متاثر از این بحران غیرمنتظره، بیشترین آسیب را در میان صنایع مختلف دیده است. همزمانی شیوع ویروس کرونا با تعطیلات نوروزی و محدودیت دولت برای سفرهای استانی در این ایام، باعث شد تا این صنعت متحمل خسارت چندین ملیاردی شود تا جایی که به گفته دبیر تشکل‌های ملی گردشگری، ویروس کرونا فقط در دو ماه اسفند و فروردین، 5 هزار و 300 میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری وارد کرده است.

همچنین، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی یک برآورد کلی میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا را به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 3 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرده و از دولت تخصیص همین میزان تسهیلات را درخواست کرده بود که بنا به گفته معاون گردشگری این وزارتخانه، این رقم تخصیص داده نشده، اما موافقت شده به ازای حفظ هر شغل ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد تخصیص داده شود.

در همین زمینه، محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تاکید بر اینکه در دوران پساکرونا، صنعت گردشگری بار دیگر محور توجه دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری و افزایش درآمدهای ارزی قرار خواهد گرفت، تاکید می‌کند که برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری، دولت باید چتر حمایتی بزرگتری را در این حوزه بگستراند.

به گفته این فعال حوزه گردشگری، صنعت گردشگری در حالی متحمل خسارات چندین میلیاردی شده است که چندین هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و در طول ماه های گذشته که به دلیل کرونا مجبور به توقف فعالیت‌هایشان شدند، عملا درآمدی نداشتند درحالی که هزینه‌های جاری مانند هزینه پرسنل همچنان به قوت خود باقی است.

او با اشاره به تسهیلات در نظرگرفته از سوی دولت برای حمایت از صنعت گردشگری، اظهار داشت: صرف ارایه تسهیلات به اسم حمایت کافی نیست. اگر قرار است حمایتی از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، از جمله گردشگری صورت گیرد این حمایت‌ها باید همه جانبه و با برنامه باشد. قرار نیست فقط از بحران فعلی به هرشکلی عبور کنیم. صنعت گردشگری ما به برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا نیاز دارد تا دقیقا بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.

به گفته جهانگیری، بحران فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، همه گیر و جهانی است؛ اما کاری که در این شرایط ضروری است، تبدیل تهدید به فرصت‌هاست؛ نباید بگذاریم زیرساخت‌های فعلی از هم فروبپاشند و دچار چالش شوند.

 «ارایه تسهیلات کم بهره و بلاعوض» و «تدوین بسته حمایتی گردشگری» از جمله مهم‌ترین پیشنهادهای رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت برای عبور از شرایط فعلی ضمن توجه به نیازهای صنعت گردشگری در آینده است.

او در ادامه جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را مورد توجه قرار داده و می‌گوید: حمایت و سرمایه‌‍گذاری بر گردشگری‌های خاص از جمله موضوعاتی است که برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار دهند. به عنوان نمونه با بازگشایی مرزها، گردشگری سلامت از حمله حوزه هایی است که مجدد با استقبال کشورهای همسایه مواجه خواهد شد. چراکه در همین مدت کرونا بسیاری از افراد درمان بیماری‌های غیرضروری را به تعویق انداخته اند و یا منتظر فراررسبدن زمان مناسب برای بهره گیری از خدمات کشورهای همسایه مانند ایران، هندوستان، ترکیه و... هستند؛ بنابراین یکی از اقداماتی که باید در این مدت صورت گیرد تجهیز مراکز درمانی خاص پذیرای گردشگران سلامت است. به خصوص اینکه ظرفیت های پزشکی ایران در دوران کرونا، اعتماد به جامعه پزشکی ایران را چند برابر قبل کرد.

جهانگیری سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت ، به خصوص در استان‌های مرزی را مورد توجه قرار و پیشنهاد داد تا در شرایطی که امکان معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران برای جامعه جهانی به شکل مستقیم و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود ندارد، از ظرفیت فضای مجازی به نفع گردشگری استفاده شود.

در همین رابطه