گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از انقلابی در کشاورزی

دنیای جدید کشاورزی با دستکاری ژنتیکی بذرها

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ساینتیفیک‌ژورنال نشان می‌دهد روزهای جدید برای کشاورزی در راه است.
تاریخ: 08 شهریور 1395
شناسه: 3624

خورشید دوباره برای صنعت کشاورزی در جهان طلوع کرده‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ساینتیفیک‌ژورنال نشان می‌دهد تغییرات و جهش‌های بزرگی در صنعت کشاورزی رخ داده‌است. از ماشینی شدن این صنعت بگیرید تا ظهور مواد و کودهای شیمیایی جدید همگی باعث شده تحولات بزرگی در این عرصه رقم بخورد. در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی به کمک مواد شیمیایی رشد پیدا می‌کنند اما از آن جالب‌تر این است که محصولات جدیدتری با جهش‌های ژنتیکی ابداع شده‌اند.

تحولاتی که اخیراً در صنعت کشاورزی رخ داده باعث شده راه برای رشد و توسعه سریع‌تر این صنعت باز شود. اکتشافاتی که در عرصه ژنتیک رخ داده باعث شده بذرها و دانه‌های جدیدی شکل بگیرند که در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم‌تر هستند. فشارها تغییرات آب‌وهوایی بذرها را از بین می‌برد اما می‌توان به کمک دستکاری ژنتیکی این بذرها، آ‌ن‌ها در برابر چنین فشارهایی مقاوم کرد.

هدف سودرسانی به کشاورز است

همه ابزارهای جدیدی که در عرصه کشاورزی ارائه شده‌اند تنها یک هدف را دنبال می‌کنند: «سودرسانی بیشتر» به کشاورز. اما برخی ملاحظات باعث شده این بخش با اقبال چندانی روبه‌رو نشود. بسیاری از افراد از خوردن محصولاتی که به صورت ژنتیکی دستکاری شده‌اند، اجتناب می‌کنند. اما واضح است که بازار جدیدی در این زمینه شکل گرفته‌است.

هر چه میزان بهره‌وری در صنعت کشاورزی افزایش پیدا کند، امنیت غذایی مردم بیشتر می‌شود. یکی از دغدغه‌های اصلی امروز در جهان در زمینه کشاورزی، تأمین امنیت غذاییِ جمعیتِ روبه‌افزایش کره زمین است. هنوز نمی‌توان به درستی در این باره نظر داد که چه تغییری می‌تواند صنعت کشاورزی را در حد تأثیرگذار متحول کرد. اما به هر حال این صنعت نیز مانند صنعت داروسازی یا فناوری اطلاعات با تحولات بسیار زیادی همراه خواهد شد.

انقلاب ژنتیکی در زمینه محصولات کشاورزی می‌تواند نقطه آغازی برای این صنعت باشد. این بذرهای جدید می‌توانند در زمینه توسعه پایدار نیز بسیار موثر باشند. در سال‌های اخیر نیز پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شده و می‌توان در این زمینه به آینده امید داشت.

موضوعات :
در همین رابطه