سید علی حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سیستم حمل‌ونقل کشور باید توسط یک متولی مشخص اداره شود

سید علی حسینی، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران تاکید کرد در سال جدید یک متولی مشخص در حوزه لجستیک تعیین شود.
خبرنگار
تاریخ: 18 فروردین 1400
شناسه: 37644

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران معتقد است: دولت در سال 1400 و با قید فوریت باید به منظور سروسامان دادن به وضعیت حمل‌ونقل کشور یک متولی مشخص در این حوزه مشخص کند.

سید علی حسینی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، نبود هماهنگی لازم و پراکندگی در نظام تصمیم سازی بخش حمل‌ونقل کشور را ناشی از نبود یک متولی مشخص در این حوزه دانست و از تصمیم‌سازان خواست در سال جدید رفع این مشکل اساسی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

این فعال اقتصادی یادآور شد: چون سازمان‌های متعددی دراین حوزه فعال هستند لازم است متولی واحدی در امر لجستیک معرفی شود تا امور جاری این حوزه را به درستی کنترل کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود نهادینه کردن ساختار شرکت‌های حمل‌ونقلی کارآمد در کشور را به عنوان گام بعدی در راستای توسعه این حوزه، پیشنهاد داد و افزود: وجود چنین شرکت‌های در فضای اقتصادی کشور بسیار موثر هستند چون می‌توانند هزینه‌ها و در نهایت قیمت تمام شده کالا را کاهش دهند و در زنجیره تامین کالاهای تولیدی، بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و معدنی موثر باشند. در حال حاضر جای خالی این شرکت‌ها به خوبی احساس می‌شود.

حسینی در ادامه به لزوم نوسازی ناوگان زمینی، دریایی، هوایی و ریلی اشاره کرد و گفت: موضوع نوسازی در تمام بخش های لجستیک کشور یک امر ضروری است. با این کار می‌توانیم در کاهش هزینه‌های تولید، کاهش سطح استهلاک، مصرف سوخت و میزان آلایندگی‌ها موفق عمل کنیم.

به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران اگر این جایگزینی‌ها صورت بگیرد می‌توانیم به کارآمدی سیستم حمل‌ونقل کشور امیدوار شویم. امیدواریم در سال 1400 با لغو تحریم‌ها فرصتی برای نوسازی ناوگان هوایی و کشتیرانی کشور نیز فراهم شود.

این فعال اقتصادی نوسازی مورد نیاز در ناوگان هوایی و دریایی کشور را بسیار گسترده توصیف کرد و یادآور شد: در بحش ریلی نیز به سرمایه‌گذاری‌های جدید برای به روز کردن واگن‌ها و لوکوموتیوها نیازمندیم.

حسین یکی دیگر از اتفاقاتی که باید در سال 1400 روی دهد تا بخش حمل2نقل کشور از فرسودگی فعلی خارج شود را جذب سرمایه‌های جدید از سوی بخش خصوصی عنوان کرد.

او معتقد است حمل‌ونقل جاده‌ای کشور که در حال حاضر بر راننده مالکی استوار است باید تغییر اساسی پیدا کند و به شرکت مالکی تبدیل شود.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران در ادامه از وزارت راه و شهرسازی خواست تا زمینه ایحاد و گسترش شرکت‌های حمل‌ونقل کارآمد زمینی را چه در مقیاس داخلی و چه خارجی هموار کند؛ چراکه شرکت مالکی در حوزه کامیونی و انواع کشنده‌ها بسیار در بهبود وضعیت حمل‌ونقل اهمیت دارد. طبق تجربه جهانی باید شرکت‌هایی در مقیاس بزرگ شکل بگیرند و تا سیستم لجستیک کشور به صورت کارآمد فعالیت کند. متاسفانه امروز به دلیل ناکارآمدی این سیستم با آسیب‌های جدی مواجه هسیتم.

او خاطرنشان کرد: برای تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل در قدم اول باید موانع مالیاتی و بیمه‌ای را در بحث شرکت مالکی، برطرف کنیم و انگیزه سرمایه‌گذاران را در این بخش افزایش دهیم.

حسینی ادامه داد: از سال قبل جایگزینی کامیون‌های سه سال ساخت را شروع کردیم و امیدواریم این طرح در سال 1400 هم ادامه دار باشد. نوسازی ناوگان جاده‌ای در راستای کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی‌ها بسیار موثر است. از طرفی باید برای تقویت سطح تجارت کشور، این سیستم را به تکنولوژی روز مجهز کنیم.

این فعال اقتصادی ایجاد کریدورهای جدی ترانزیتی با توجه به شیوع کرونا را یکی دیگر نیازهای مهم و ضروری کشور به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا و بسته شدن برخی مرزها نشان داد اگر کریدورهای جایگزین در اختیار داشته باشیم می‌توانیم از آنها در زمان‌های خاص استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران ایجاد خط کشتیرانی رو رو در دریای کاسپین و ایجاد یک نگرش جدید نسبت به موضوع حمل‌ونقل ترکیبی را نیز مورد تاکید قرار داد.

در همین رابطه