بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فائو

انقلاب در دنیای داده‌های کشاورزی با 15میلیون دلار

بررسی‌ها نشان می‌دهد بهبود وضعیت نظام داده‌ها و اطلاعات کشاورزی می‌تواند به بهبود فعالیت‌های بخش خصوصی در این عرصه کمک کند.
تاریخ: 20 شهریور 1395
شناسه: 3869

رویکرد جدید کشورها و نهادهای مختلف در زمینه کشاورزی می‌تواند به پیشبرد اهداف هزاره و شکل‌گیری سیاست‌های بهتر کمک کند. سازمان فائو به همراهی آژانس بین‌المللی توسعه ایالات متحده امریکا قراردادی را به امضا رسانده‌است که قرار است به کمک 15میلیون دلار ظرفیت‌های توسعه‌ای کشورها در زمینه جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات کشاورزی را ارتقا ببخشد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های فائو نشان می‌دهد این مسئله در زمینه شکل‌گیری سیاست‌های نوین بسیار موثر خواهد بود. اما مهم‌ترین مسئله این است که این قرارداد می‌تواند به دستیابی به موفقیت در زمینه اهداف توسعه هزاره کمک کند. این 15میلیون دلار قرار است دنیای پژوهش، داده‌ها و اطلاعاتِ کشاروزی را متحول کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهبود وضعیت داده‌ها و اطلاعات در زمینه کشاورزی به بهبود فعالیت‌های بخش خصوصی در این عرصه کمک کند.

دومین هدف از اهداف توسعه هزاره، پایان بخشیدن به گرسنگی است. در زیرمجموعه این هدف موارد دیگری از جمله دستیابی به امنیت غذایی، بهبود وضعیت مواد غذایی و ارتقای کشاورزی پایدار آمده‌است.

توسعه پایدار باید در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد

ژوزه گرازیانو داسیلوا دبیرکل فائو گفته‌است: «انسان‌ها برای دهه‌های آتی نیاز دارند مواد غذایی بیشتری برای خود تولید کنند چرا که جمعیت افزایش می‌یابد؛ به همین خاطر نیز باید از منابع طبیعی مانند آب به شکلی پایدار استفاده کنند. به علاوه مردم جهان باید به فکر راهی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز باشند.»

او گفته‌است: «افزایش و ارتقای توانایی‌ها در زمینه کشاورزی به ویژه در بخش دومین هدف توسعه هزار می‌تواند به کارآمدتر شدن این بخش کمک کند.»

به این ترتیب آژانس بین‌المللی توسعه ایالات متحده امریکا با فائو همکاری کرده تا بتواند به تحقق این هدف کمک کند. بر اساس بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران، نظام داده‌ای قوی در زمینه کشاورزی برای انجام فعالیت بخش خصوصی و دولت‌ها بسیار حیاتی است. این داده‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاری صحیح در زمینه کشاورزی کمک کند.

قرار است طرحی در راستای ارتقای نظام داده‌ای به صورت پایلوت در کشورهای در حال توسعه اجرایی شود و در همین راستا گفت‌وگوهایی بین این کشورها در جریان است. این اطلاعات به عنوان ابزاری برای بهبود این شرایط کشاورزی بسیار ضروری هستند.

موضوعات :
در همین رابطه