بر اساس پیش‌بینی موسسه فیچ سلوشنز

فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد رشد خواهد داشت

موسسه فیچ سلوشنز پیش‌بینی کرده در سال 2021 فروش خودرو‌های تجاری در ایران، در قیاس با کاهش برآوردشده 23.8 درصدی در سال 2020، معادل 18.5 درصد رشد داشته باشد.
تاریخ: 23 آبان 1400
شناسه: 40359

‎مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه گزارش موسسه فیچ سلوشنز از صنعت خودروی ایران را منتشر کرده است. این گزارش با عنوان «صنعت خودروی ایران؛ فصل سوم 2021» حاوی پیش‌بینی‌های 10 ساله تا 2030 و تحلیل‌های مربوط به صنعت خودروی کشور بوده و با هدف ارائه چشم‌اندازی از این صنعت و با در نظر گرفتن احتمال دست‌یابی مجدد به توافق هسته‌ای، تهیه شده است.

فیچ سلوشنز در تحلیل سوآت صنعت خودروی ایران آورده: وجود یک طبقه متوسط رو به رشد در کشور، چشم­‌انداز رشد قوی برای تولید و فروش و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده خودرو در خاورمیانه، نقاط قوت این صنعت را تشکیل می­‌دهند. در مقابل، سخت­‌گیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به دلیل عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می­‌شود. فرصت­های مهم، شامل اتکای فزاینده به برون‌سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدف­‌گذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای و شهری است که فرصت‌ بهره‌مندی تولیدکنندگان خودرو‌های تجاری از بازار را فراهم می‌کند. در مقابل، مهم­‌ترین تهدیدها نیز وجود بی­‌ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرف­‌کنندگان در نتیجه تحریم­‌های بین­‌المللی است.

بر اساس این گزارش طی ماه­‌های گذشته، وضعیت شرکت‌های خودروسازی به طور محسوسی بدتر شده و طبق آمار اعلام شده توسط مقامات کشور، بزرگترین شرکت­‌های خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، هر کدام متحمل ضرری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال شده‌اند.

این موسسه در گزارش خود آورده : برآورد‌ها نشان می­‌دهد مجموع فروش خودرو بالغ بر 22.6 درصد و تولید کل خودرو نیز 13.1 درصد طی سال 2020 کاهش یافته است. اما به دلیل خوش­بینی­های موجود در مورد افزایش احتمال توافق هسته‌ای جدید، پیش‌بینی‌ می­شود در سال 2021، فروش خودرو در کشور به میزان 13.3 درصد و تولید خودرو نیز به میزان 19.1 درصد افزایش ‌یابد. همچنین پیش­‌بینی می­شود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال‌های 2022 تا 2030 با هدف دستیابی به تولید سالانه حدود 5.2 میلیون دستگاه در سال تا پایان سال 2030، معادل 12.5 درصد باشد.

همچنین فیچ سلوشنز پیش‌بینی کرده که در سال 2021 فروش خودرو‌های سواری ایران با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مسیر رشد قرار گرفته و تولید خودروی سواری نیز به میزان 19.5 درصد افزایش یابد.

بر این اساس این موسسه در گزارش خود آورده است با ازسرگیری رشد اقتصادی ایران، در نتیجه خوش‌بینی به احیای توافق هسته‌­ای و نیز تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، فروش خودرو‌های تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال 2021 آغاز خواهد کرد. لذا برآورد می­‌شود در سال 2021 فروش خودرو‌های تجاری در ایران، در قیاس با کاهش برآوردشده 23.8 درصدی در سال 2020، معادل 18.5 درصد رشد داشته باشد.

بر اساس گزارش فیچ سلوشنز، ایران با امتیاز 46.2 در شاخص ریسک به بازده تولید خودرو در بین چهار کشور منطقه یعنی کشورهای مراکش، مصر و الجزایر و ایران رتبه اول و در بین پنجاه و هفت کشور جهان، رتبه 35 را کسب کرده است. همچنین در شاخص ریسک به بازده فروش خودرو نیز امتیاز ایران 45.5 بوده و در میان 17 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه 8 و در بین 125 کشور جهان رتبه 74 را به خود اختصاص داده است.

این موسسه گزارش داده راهبرد شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در ایران، شامل تمرکز بر گسترش محدوده فعالیت خود به جای تمرکز بر تولید محصولات تحت لیسانس، گسترش پایگاه تولید و صادرات به خارج از مرزهای ایران، گسترش همکاری بین تأمین‌کنندگان ایرانی و همتایان بین‌المللی و نیز برنامه­‌ریزی برای توسعه و راه‌اندازی خودرو‌های برقی و خودروهای هیبریدی در آینده نزدیک است. راهبرد شرکت سایپا نیز شامل گسترش حضور برند خود در خارج از بازار داخلی و بهره­‌مندی حداکثری از مزایای کاهش احتمالی تحریم­‌ها است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه