در نشست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با دبیران اتاق‌های مشترک مطرح شد

اتاق ایران در راستای تقویت جایگاه اتاق‌های مشترک بسترسازی می‌کند

سرپرست دبیرکل اتاق ایران تاکید کرد: با رویکرد بسترسازی برای ارتقای جایگاه اتاق‌های مشترک در مسیر تجارت بین‌المللی و تقویت سطح مناسبات ایران با کشورهای هدف، برنامه‌ریزی می‌کنیم.
تاریخ: 27 فروردین 1401
شناسه: 42166

سرپرست دبیرکل و سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در دیدار دبیران اتاق‌های مشترک به تشریح رویکردهای موجود نسبت به روند فعالیت اتاق‌های مشترک پرداختند. در این نشست بر بسترسازی، حمایت‌گری و ابتکارعمل اتاق ایران تاکید شد.  

ایرج شیدایی، سرپرست دبیرکل اتاق ایران با نگاهی به جایگاه اتاق‌های مشترک و میزان اثرگذاری آنها در بهبود وضعیت روابط خارجی ایران با همسایگان و سایر کشورها، گفت: اتاق‌های مشترک در تعامل سازنده با طرف‌های تجاری می‌توانند زمینه‌ساز توسعه سطح مناسبات باشند و اتاق ایران در این راستا حمایت لازم از اتاق‌های مشترک خواهد داشت.

او ادامه داد: اتاق‌های استانی، کمیسیون‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک و کلیه بخش‌های زیرمجموعه، همگی عضو خانواده اتاق ایران هستند و باید با نگاه تعاملی حرکت کنند. همگی باید منسجم باشیم و اجازه ندهیم فاصله‌ای ایجاد و این شکاف‌ها توسط دیگران پر شود. وحدت و باهم بودن به حل مشکلات کمک می‌کند. رویکرد اتاق ایران همین است و تلاش می‌کند با تاکید بر همبستگی‌ها جلو برود.

فرزاد مهرانی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با بیان این مطلب که در عرصه بین‌الملل، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بازیگران اصلی هستند، گفت: در داخل، دولت‌ و تشکل‌ها بازیگران اصلی بوده  و در این میان فراگیرترین تشکل در اقتصاد، اتاق‌ها هستند. هر چند به نظر می‌رسد هنوز متناسب با این موضوع، جایگاه خود را پیدا نکردیم.

توانمندسازی بخش خصوصی و بسترسازی برای رفع موانع و تسهیل محیط کسب‌وکار دو اقدامی هستند که از منظر مهرانی باید از طرف اتاق‌ها دنبال شود.

او در این بین به اهمیت آموزش و ابتکارعمل تاکید کرد و ادامه داد: باید متفاوت با گذشته به آموزش بپردازیم و می‌توانیم در این رابطه تجربه سایر کشورها را مورد توجه قرار دهیم. باید در حوزه آموزش و پژوهش از کلیشه‌ها خارج شویم و روش‌های جدید را جایگزین کنیم.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در رابطه با دسترسی به اطلاعات به عنوان یکی از نکاتی که باید از سوی اتاق‌های مشترک دنبال شود، تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات دورتر و تحلیل اطلاعات موجود، مهم‌ترین جنبه‌هایی هستند که در این بین باید از سوی اتاق‌های مشترک دنبال شوند.

مهرانی به ساختارسازی و شبکه‌سازی از طرف اتاق‌های مشترک اشاره کرد و ادامه داد: یک حرکت رو به جلو، ارتباطات مستقیمی هستند که بخش خصوصی با بدنه دولت و حاکمیت شکل داده است و این موضوع بسیار اهمیت دارد. هرچه سطح این روابط، قوی‌تر باشد به ارتقای جایگاه بخش خصوصی کمک می‌کند. در کنار آن، شبکه‌سازی و توسعه روابط ایران با کشورهای هدف باید ملاک عمل قرار گیرد.

او بر نقش بسترساز اتاق ایران برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا در جلسات خود با سفرا و رایزنان بازرگانی سفارت‌خانه‌ها از حضور مجموعه‌های ذی‌ربط استفاده کنیم. معاونت بین‌الملل اتاق ایران تنها نقش بسترساز را دارد و از این پس هیاتی را به سایر کشورها اعزام نمی‌کند چراکه معتقد است در این راستا اتاق‌های مشترک وظیفه دارند و تنها درباره کشورهایی که اتاق مشترک ندارند، اتاق ایران وارد عمل می‌شود. در این رابطه رقیب هم نیستیم و تنها هماهنگی‌های لازم را با مجموعه‌های دولتی انجام خواهیم داد.

در ادامه گزارشی از وضعیت روابط تجاری ایران توسط سما فرخنده‌نژاد، مدیر توسعه دفاتر منطقه‌ای معاونت بین‌الملل اتاق ایران ارائه شد.

در این گزارش آمار و ارقامی درباره میزان صادرات و واردات کشور در سالی که گذشت، کشورهای هدف صادراتی و وارداتی، میزان کالاهایی که صادر و وارد شدند، آثار تجاری تنش‌های نظامی بین روسیه و اوکراین بر قیمت‌ها و سطح تجارت در دنیا و آسیا به صورت خاص، اثرات مذاکرات وین بر بازارهای مختلف به ویژه نفت در چهار سناریوی مختلف از جمله توافق کامل، توافق موقت، طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات و شکست مذاکرات، اثرات ناشی از روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان و رویکرد این دولت در ارتباط با ایران، روند مذاکرات بین ایران و عربستان و انتخابات فرانسه و انتخاب دولت جدید و اثرات آن بر روابط ایران با این کشور، مورد توجه قرار گرفت.

در بخش دیگری از این جلسه میرحامد میرشریفیان، کارشناس معاونت بین‌الملل اتاق ایران به روند رقابت اتاق‌های استانی در WCF اشاره کرد و از تلاش معاونت بین‌الملل برای الگوبرداری و بومی‌سازی این طرح در داخل برای رقابت بین اتاق‌های مشترک به عنوان رویکردی جدید در اتاق ایران خبر داد و به تشریح این پروژه پرداخت.

بر اساس اظهارات او اتاق‌های مشترک برای حضور در این رقابت باید طرح‌های خود را برای اتاق ایران ارسال کرده و این طرح‌ها توسط هیات داوران در اتاق بر اساس میزان نوآوری، میزان کمک آن به شبکه اقتصادی کشور و میزان قابل اندازه‌گیری بودن خروجی‌های این طرح‌ها، بررسی خواهند شد. این طرح‌ها می‌توانند در چارچوب محورهایی چون نوآوری و دیجیتالی‌سازی خدمات اتاق‌های مشترک، شبکه‌سازی و مسئولیت‌های اجتماعی تهیه شوند.

در ادامه فرصتی فراهم شد تا دبیران اتاق‌های مشترک مطالبات و پیشنهادهای خود را به منظور بهبود شرایط خدمت‌رسانی به اعضا با اتاق ایران در میان بگذارند.

در این میان توجه به جایگاه اتاق‌های مشترک و تغییر رویکردها نسبت به سطح اثرگذاری آنها در مسائل تجاری و بین‌المللی با توجه به اصلاح ساختارها از طرف اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفت.

در همین رابطه