سخنگوی وزارت برق عراق

افزایش واردات گاز از ایران؛ ۳۰ میلیون مترمکعب در روز

سخنگوی وزارت برق عراق گفته است: براساس تفاهم اخیر با ایران، واردات گاز از 8 میلیون مترمکعب به 30 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
تاریخ: 18 اردیبهشت 1401
شناسه: 42378

وزارت برق عراق به دنبال دستیابی به واردات پایدار برق در تابستان است، احمد موسی العبادی، سخنگوی رسمی این وزارتخانه به «نشریه الصباح» گفته است: توافقات پیشین عراق و ایران درباره واردات گاز به این ترتیب بود که عراق در فصل زمستان 50 میلیون متر مکعب و در فصل تابستان 70 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کند.

 او تصریح کرد: در دوره گذشته شاهد ناهماهنگی در عرضه گاز ایران بودیم، و عرضه آن به بین 5 تا 8 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت که موجب فشار شدید بر شبکه برق عراق و از کار افتادن بسیاری از نیروگاه‌ها به علت نبود سوخت شد.

 سخنگوی وزارت برق عراق گفت: تفاهمات اخیر منجر به افزایش نسبت از 8 میلیون متر مکعب به 30 میلیون مترمکعب در روز شد که البته این میزان نیاز عراق به تامین برق را برآورده نمی‌کند.

 او افزود: مذاکرات با طرف ایرانی همچنان ادامه دارد، زیرا اخیراً هیاتی از دولت عراق به تهران سفر کرده‌اند تا بتوان درباره افزایش گاز وارداتی و نیز سازوکار پرداخت در بازه 3 ساله به توافق رسید.

سخنگوی وزارت برق عراق تصریح کرد: وزارت برق با وزارت نفت نیز در حال هماهنگی برای تنظیم نقشه راه سوخت کشور است که شامل راه‌اندازی میدان‌های گازی و خطوط انتقال گاز در زمان‌بندی مشخص می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر بخشی از گاز سراسری برای بهره برداری از جایگاه‌های منطقه جنوب مصرف می‌شود، در حالی که جایگاه های مناطق مرکزی و شمالی همچنان به گاز و سوخت نیاز دارند.

در همین رابطه