رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

وزیر نفت

تمدید قرارداد گازی با ترکیه در دستور کار وزارت نفت است

وزیر نفت گفت: با ترکمنستان تفاهم‌ خوبی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و فرآورده نفت خام امضاء شده است؛ امیدواریم هرچه زودتر وارد مرحله اجرایی شود.

25 دی 1400
کد خبر : 41204
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز پس از امضای تفاهم‌نامه خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق)، جواد اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله جدید پروژه‌ای اقتصادی است که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را منتقل خواهد کرد، این خط لوله فرآورده‌های نفتی تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را پس از طی سه استان به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد.

نکات مهم گفته های وزیر نفت را در زیر بخوانید:

- با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی کشور به‌ویژه در بخش پتروپالایشگاه‌ها تأمین خواهد شد. ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی این پروژه از طریق بانک ملت تامین می‌شود.

طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

- امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه خط لوله ۹۵ کیلومتری انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد برای انتقال فرآورده از ستاره خلیج فارس تا رفسنجان هستیم؛ با احداث این خط فرآورده سه استان را طی کرده و به مشهد می‌رسد، این پروژه اقتصادی است و از نظر امنیت انرژی بسیار حائز اهمیت است.

-این پروژه امروز با ۳۷۰ میلیون یورو تامین مالی به اجرا می‌رسد؛ اکنون بانک‌ها رسالت خود که بانکداری و پشتیبانی از پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور است انجام داده و تامین مالی می‌کنند.

- پروژه‌های دیگری را نیز برای توسعه میادین نفتی و گازی خطوط انتقال و پتروپالایشگاهی در دستور کار داریم؛ کنسرسیومی از بانک‌ها شکل گرفته و به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها امضاء می‌شود.

- نگاه صنعت نفت این است که تمام تجهیزات و مواد خام اعم از ورق، ایستگاه‌ها و تلمبه‌خانه از ظرفیت داخل استفاده شود که برای پروژه امروز نیز همین مهم لحاظ شده است.

-حجم صادرات از خط لوله ۹۵ کیلومتری انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد است؛ روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه نفت گاز و یا بنزین از این خط صادر خواهد شد.

- درباره رقم ایده‌آل قیمت نفت براساس صحبت‌هایی که با کارشناسان صورت گرفته به نظر رقم ۸۰ تا ۹۰ دلار ایده‌آل است که اعضای اوپک و اوپک پلاس نیز روی آن توافق نظر دارند و این عدد هم برای کشورهای صادرکننده و هم کشورهای مصرف‌کننده رقم خوبی است.

- تفاهم‌ خوبی با طرف ترکمنی هم در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی و هم فرآورده و نفت خام امضاء شد که امیدواریم هرچه زودتر وارد مرحله اجرایی شود.

- تمدید قرارداد گازی با ترکیه جزو پروژه‌های مورد توجه و در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز است. صادرات گاز به این کشور سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد و این هفته کارشناسان دو مجموعه از شرکت بوتاش و شرکت ملی گاز مذاکره می‌کنند.

-درباره وضعیت صادرات گاز به عمان تصمیمات خوبی اتخاذ شده و مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم برای صادرات گاز به واحد ال ان جی این کشور منجر به قرارداد شود.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و داریی هم در حاشیه این نشست، با بیان این‌که دیدار وزیر امور خارجه با همتای چینی به عنوان نقطه شروع و نویدبخش است که در ماه آینده نه فقط در لایه کلیات بلکه در تفاهم‌های بلندمدت در حوزه بخشی نیز وارد انعقاد قراردادهایی می‌شویم.

 او گفت: تا زمانی که تفاهم‌های بخشی شروع نشود، ثمرات تفاهمات ۲۵ ساله برای هیچ یک از دو طرف قطعی نخواهد بود؛ اراده سیاسی جدی دولت سیزدهم این است که در کنار آن بتوانیم با سایر شرکای راهبردی نیز وارد تعاملات بلندمدت شویم که ظرف دو تا سه سال آینده ثمرات آن را خواهیم دید.

وزیر اقتصاد گفت: در سال‌های اخیر برای تامین مالی پروژه‌های نفتی از محل منابع خارجی دچار مشکل و تنگنا بودیم اما اکنون نشان دادیم که روش تامین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی از داخل کشور هم میسر و باب آن باز است و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

خاندوزی  با اعلام اینکه حدود چهار میلیارد دلار کنسرسیوم متشکل از بانک‌های سراسر کشور در حال نهایی شدن است اظهار امیدواری کرد که با این دست تعاملات کمک کنیم تا نظام بانکی کشور در پشتیبانی از تولید به ویژه پروژه‌های بزرگ و پیشران نقش ایفا کنند.

در همین رابطه