پرهام رضایی در دیدار با معاون اقتصادی نخست‌وزیر جمهوری کارلیا روسیه

شرایط برای همکاری ایران و روسیه در صنایع غذایی و دارویی فراهم است

رئیس اتاق کرج در دیدار با معاون اقتصادی نخست‌وزیر جمهوری کارلیا روسیه، ضمن تشریح ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان البرز، شرایط را برای توسعه مبادلات دوجانبه در حوزه‌های غذایی و دارویی مهیا دانست.
تاریخ: 11 خرداد 1401
شناسه: 42653

هیات تجاری جمهوری کارلیا روسیه به ریاست معاون اقتصادی نخست‌وزیر این جمهوری در جریان سفر به استان البرز از توانمندی‌های تولیدی و صنعتی این استان در زمینه قطعه‌بندی، بسته‌بندی محصولات دریایی، شیلات و حوزه صنایع غذایی بازدید کرد. در جریان این بازدیدها، عقد تفاهم‌نامه‌هایی میان فعالان اقتصادی ایران و روسیه نیز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به اینکه استان البرز دارای بیش از ۴ هزار واحد صنعتی است، گفت: عمده فعالیت تولیدی این کارخانه‌ها در زمینه‌هایی همچون صنایع دارویی، غذایی، قطعات خودرو و یا کشاورزی است.

پرهام رضایی، در دیدار با معاون اقتصادی نخست‌وزیر جمهوری کارلیا روسیه، افزود: استان البرز بالغ‌بر ۱۲ شهرک صنعتی فعال دارد و یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی خاورمیانه در شهر اشتهارد البرز واقع است. همچنین ازجمله ظرفیت‌های مهم این استان، فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام است که نقش مهمی در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی البرز دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در فرودگاه بین‌المللی پیام در بحث کارگو سنتر در حال انجام است که تأثیر بالایی در صادرات تولیدات البرزی به دیگر کشورها ازجمله روسیه دارد.

وی با این توضیح که استان البرز قطب تولید ماکارونی و دارو کشور است، افزود: بیش از ۸۰ درصد ظرفیت‌های دارویی ایران در البرز فعال است و صادرات خوبی از کارخانه‌های این استان به کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

رضایی در ادامه از فراهم بودن بستر لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه میان شرکت‌های ایرانی و روسی در زمینه صنایع غذایی و دارویی سخن گفت و افزود: حدود ۴۰ سال است که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران وجود دارد و چند ماهی می‌شود که این تحریم‌ها در برابر روسیه نیز اعمال شده است، اما همین شرایط موجب شده که فعالان اقتصادی ایران و روسیه به دنبال ایجاد بسترهای جدید برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود باشند.

به گفته رئیس اتاق کرج برگزاری چنین نشست‌های B2B با حضور فعالان اقتصادی میان دو کشور ایران و روسیه تعامل شرکای تجاری با یکدیگر را تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه زمینه تولیدات محصولات مکمل برخی کالاهای تولید روسیه در ایران وجود دارد، گفت: این مسئله می‌تواند به ایجاد تراز تجاری قابل‌قبول میان دو کشور کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج افزود: با توجه به تحریم‌هایی که علیه روسیه وجود دارد تولیدات استان البرز می‌تواند بخشی از مواد مصرفی این کشور ازجمله مایحتاج جمهوری کارلیا را فراهم کند و بخشی از این توانمندی‌ها در فضای نمایشگاهی اتاق برای معرفی به هیات‌های تجاری‌های خارجی نمایش داده شده است.

وی با تأکید بر بسط گسترش روابط تجاری میان فعالان اقتصادی ایران و روسیه بعد از سفر هیات تجاری اعزامی از جمهوری کارلیا گفت: در آینده نیز برای برگزاری وبینارها و نشست‌های آنلاین میان طرفین برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست دیمیتری رودیونوف آندریویچ، معاون اقتصادی نخست‌وزیر جمهوری کارلیا روسیه نیز با تأکید بر اعلام آمادگی به‌منظور توسعه روابط تجاری میان طرفین بیان کرد: صنعت این منطقه حدود 40 درصد تولید ناخالص ملی کشور روسیه را تشکیل می‌دهد، از دیگر بخش‌های مهم صنعت روسیه در حوزه تولیدات چوبی، صنایع غذایی، سنگ، پرورش آبزیان و یا صنایع شیمیایی است.

به گفته آندریویچ در جمهوری کارلیا بیش از 70 درصد ماهی قزل‌آلا موردنیاز کشور روسیه پرورش داده می‌شود و این منطقه در تولید سنگ‌آهن این کشور نیز سهم 20 درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری کارلیا بیش از 13 درصد محصولات سلولزی و 10 درصد کاغذ کشور روسیه تولید می‌شود، گفت: یک‌سوم این محصولات تولیدی در منطقه موردنظر به حوزه صادرات اختصاص دارد.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر جمهوری کارلیا روسیه با تأکید بر اهمیت گسترش روابط میان جمهوری کارلیا و ایران عنوان کرد: بر اساس آمار سال 2021 میلادی حجم مبادلات تجاری این بخش از کشور روسیه با ایران برابر 3 میلیون و 200 هزار دلار بوده است و خوشبختانه نسبت به سال 2020 میلادی حدود 10 درصد افزایش داشته و عمده آن شامل صادرات کاغذ به ایران است.

وی با اعلام آمادگی برای عرضه بیش از 800 هزار مترمکعب محصولات چوبی به ایران ازجمله پروفیل و صفحات تخته‌ای چوبی و گرانول گفت: امید است که محصولات ما در این زمینه موردتوجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد.

آندریویچ با بیان اینکه در جمهوری کارلیا بیش از 70 واحد پرورش ماهی قزل‌آلا درمجموع تولید سالانه بیش از 35 هزار تن دارند، افزود: ایران مقام اول در پرورش ماهی قزل‌آلا در دنیا را دارد، واحدهای تولید غذای ماهی فراوانی نیز در این کشور فعال هستند، در صورت موافقت کشور روسیه صادرات در این زمینه از چند شرکت ایرانی را آغاز خواهیم کرد، به جزء غذای ماهی برای صادرات تخمک‌های بارور شده ماهی قزل‌آلا به روسیه نیز برنامه‌هایی داریم و نیاز ما در این زمینه حدود 20 میلیون عدد است.

وی با اشاره به پیشرفت خوب جمهوری کارلیا روسیه در حوزه سنگ و پردازش آن گفت: شرکت‌های فعال ما در این بخش علاقه‌مند به تهیه انواع سنگ‌های معدنی و یا سنگ نما به رنگ‌های مشکی، سبز و سفید از ایران هستند تا محصولات خاصی تولید کنند.

موضوعات :
در همین رابطه