رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی خبر داد

آزمایشگاه‌های سنجش سلامت محصولات کشاورزی در البرز راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق کرج راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع سنجش سلامت محصولات صادراتی کشاورزی در استان البرز را ضروری دانست و از پیگیری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان برای راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها خبر داد.

07 اسفند 1400
کد خبر : 41722
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع سنجش سلامت محصولات صادراتی کشاورزی در البرز گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز با همکاری آزمایشگاه‌های همکار آزمون استان به دنبال عملیاتی شدن این تصمیم هستند.

 پرهام رضایی در هشتاد و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز در مورد تسهیل صدور گواهی سلامت توسط سازمان غذا و دارو به‌عنوان پیش‌نیاز صدور گواهی قرنطینه برای محصولات گیاهی صادراتی به کشور روسیه گفت: بر اساس گزارش معاونت غذا و داروی استان در حال حاضر تأیید سلامت تمامی محصولات گیاهی صادراتی توسط سازمان غذا و دارو منتفی است.

وی ادامه داد: با توجه به نامه ارائه شده در اول اسفندماه سال جاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شده است که تنها برای محصولاتی مشتمل بر گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان، سیب‌درختی و فلفل پروانه بهداشتی مبنی بر تأیید سلامت محصول توسط سازمان غذا و دارو صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج گفت: در سطح استان جلساتی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در حوزه معاونت غذا و دارو و آزمایشگاه‌های همکار آزمون برگزار و پتانسیل‌های البرز در راستای تعیین سلامت محصولات و صدور گواهی سلامت برای محصولات صادراتی کشاورزی از مبدأ استان مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.

وی توضیح داد: فهرستی از اسامی آزمایشگاه‌های همکار آزمون فعال در البرز که می‌توانند در کنار معاونت غذا و دارو استان در فرآیند تعیین و صدور گواهی سلامت محصولات کشاورزی صادراتی استان اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت کنند، به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال شده است.

رضایی در ادامه تشریح کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان در معاونت غذا و دارو با همکاری آزمایشگاه‌های مربوطه به دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع سنجش سلامت محصولات صادراتی و صدور گواهی برای آن اقلام در جهت تسهیل فرآیندها هستند.

وی افزود: مسئولان حوزه معاونت و غذا و دارو استان پیش فاکتور خرید دستگاه‌های موردنیاز راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع را دریافت کرده و به‌واسطه وزارت بهداشت با مجموعه‌هایی هماهنگ شده‌اند تا از طریق هیات امنای ارزی استان خرید این دستگاه‌ها و تجهیزات مربوطه انجام شود.

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز نیز گفت: در ماه‌های اخیر جلسات این شورا به‌صورت مرتب و منظم در محل اتاق کرج با حضور صاحبان صنایع در بخش‌های مختلف برگزار شده است و مسائل مطرح شده در این نشست‌ها را پیگیری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مسئله تعرفه گاز صنایع استان و بحث افزایش آن در ماه‌های اخیر مطرح شد، افزود: مقرر شد که این موضوع را از مبادی ذی‌ربط پیگیری کنیم، هدف ما این است که بر اساس فرمول محاسبه تعرفه گاز افزایش بهای مصرف آن برای صنایع به نحوی اعمال شود که رضایت‌مندی بخش خصوصی فعال در صنعت مدنظر قرار گیرد.

استاندار البرز با اشاره به دیگر موضوع مطرح شده در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز در حضور صاحبان صنایع بیان کرد: در مورد مباحث مالیاتی و بانکی نیز مقرر شد که طرح و انتقال پیشنهاد‌های صنعتگران و تولیدکنندگان با مسئولان کشوری از طریق اداره کل مالیاتی و بانک‌های عامل استان تا زمان رسیدن به خواسته مطلوب صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در راستای حل مباحث مالیاتی و بانکی مصوباتی در حضور فعالان صنعتی و مدیران دولتی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان داشته‌ایم که امیدواریم در قالب آن مشکلات مربوطه در حوزه تولید و صنعت البرز رفع شود.

عبداللهی در خصوص موضوع راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در سطح شهرک‌های صنعتی استان برای تأمین برق موردنیاز واحدهای تولیدی و آخرین اقدامات انجام شده در مورد ساخت این مجموعه‌ها گفت: در این رابطه دستورات لازم در بحث تأمین زیرساخت‌ها صادر شده است که امیدواریم به‌خوبی پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم در راستای توجه به افزایش سطح تولید، ایجاد صنایع مختلف و اشتغال حداکثری است، افزود: نکته حائز اهمیت تلاش برای حل مشکلات بخش خصوصی بر اساس مقررات و ضوابط و اعمال دیدگاه‌های مثبت و سازنده است.

استاندار البرز تصریح کرد: در نشست‌های متعدد با فعالان عرصه تولید و صنعت ازجمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز امیدوار هستیم که مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان حل‌وفصل شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت حل مشکل صدور گواهی سلامت محصولات صادراتی کشاورزی استان گفت: در این مورد بر اساس پایش محصولات کشاورزی البرز مسائلی مطرح و مقرر شد که از طریق آزمایشگاه‌های همکار آزمون فعال در استان به سنجش و پایش این محصولات کمک شود و دستگاه‌های مربوطه نیز در این زمینه همکاری کنند تا صادرکنندگان بدون کوچک‌ترین مشکلی به امر صادرات بپردازند.

در جریان برگزاری این نشست، یداله مالمیر نائب رئیس اتاق کرج نیز با اشاره به طرح موضوع افزایش بهای گاز مصرفی صنایع که مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، بیان کرد: بحث افزایش تعرفه گاز بخش صنعت از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و به‌مرور با روند صعودی به قیمت‌های نجومی کنونی رسیده است.

وی با بیان اینکه انتظار ما این است که بر اساس یک جدول مشخص تغییر تعرفه گاز برای صنایع اعمال شود، افزود: متأسفانه تحت تأثیر تغییر ناگهانی قبض‌های گاز مصرفی، خیلی از کارخانه‌ها با رقم بدهی سنگین مواجه شده و به مرز تعطیلی رسیده‌اند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز با اشاره به مشکلات حادث شده برای بخشی از فعالان این صنعت در استان به دنبال افرایش بهای گاز گفت: در این انجمن از سوی چندین واحد تولیدی نامه‌هایی دریافت کرده‌ایم که با رقم سنگین بابت پرداخت هزینه گاز مصرفی مواجه شده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: واحدهای تولیدی صنعت نساجی استان که پرداخت بدهی بابت هزینه گاز مصرفی برای آنها سنگین است، اعلام کرده‌اند که اگر شرایط به همین منوال باشد بعد از تعطیلات نوروز سال آتی دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

مالمیر در ادامه تصریح کرد: پرداخت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بابت بهای گاز مصرفی برای یک واحد صنعتی که تنها با ۶۰ تا ۷۰ نفر نیرو در حال فعالیت است، درواقع ادامه کار آن تولیدکننده را دشوار می‌کند، آن‌هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده است و رسالت اصلی مسئولان رفع مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران است.

موضوعات :
در همین رابطه