رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی در دیدار با رئیس کمیته تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری PHD هند

خط تولید یک‌میلیون خودروی تمام برقی در استان البرز راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق کرج می‌گوید: به‌زودی کارخانه‌ای با مجوز تولید یک‌میلیون خودروی تمام برقی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاردر استان البرز فعال خواهد شد که محصولات آن به‌صورت مشترک با چند تولیدکننده اروپایی روانه بازار می‌شود.

07 خرداد 1401
کد خبر : 42511
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق کرج طی مراسمی از رئیس کمیته تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری PHD هند و هیات تجاری همراه وی میزبانی کرد و در ادامه با حضور ۵۰ شرکت و صاحبان صنعت البرز و ۲۵ شرکت هندی بیش از ۱۲ نشست B2B برگزار شد.

در این نشست پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج اظهار کرد: بافت فرهنگی سنتی مشترک و از طرفی فاصله دریایی تنها ۴ روزه میان ایران و هند از ظرفیت‌هایی است که به گسترش سطح روابط تجاری میان طرفین کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بندر چابهار ایران تنها حدود هزار کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر ساحلی هند فاصله دارد و این مزیت خوب اقتصادی برای گسترش سطح تجارت میان دو کشور است، کشور هند با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر بازار خوبی برای صادرات محصولات ایرانی است و از طرفی ایران و کشورهای همسایه آن با جمعیت ۵۰۰ میلیونی فرصت مناسب اقتصادی برای تجارت خارجی هند است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند در ادامه مهم‌ترین فرصت ترانزیتی ایران برای تاجران هندی را کریدور شمال به جنوب برشمرد و گفت: فعالان صنعتی کشور هند از طریق این محور ترانزیتی می‌توانند به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، حوزه اوراسیا و همچنین اروپایی با کمترین هزینه حمل‌ونقل دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در بهترین شرایط تراز تجاری ایران در کشور هند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و عمدتاً کالاهای نفتی بوده است، گفت: از این میزان حجم مبادلات غیرنفتی ایران با هند تنها ۲ میلیارد دلار بوده است، امیدواریم که در قالب سفر هیات‌های تجاری و برگزاری جلسات میان اتاق‌های بازرگانی ایران و هند این تعاملات بیشتر شود.

تولید خودروی تمام برقی در استان البرز

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند افزود: کالاهای صادراتی از هند به ایران عمدتاً شامل ماشین‌آلات، محصولات کشاورزی مانند چای و برنج، ادویه، همچنین دارو و مواد شیمیایی است، در مقابل از ایران نیز محصولات کشاورزی مانند سیب و کیوی، مواد اولیه شیمیایی، قیر و یا تولیدات صنعت پتروشیمی به هند صادر می‌شود.

وی در ادامه تولیدات صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و معدنی البرز را از جمله ظرفیت‌های صادرات این استان به کشور هند برشمرد و افزود: البرز قطب تولید ماکارونی در ایران است و تولیدات کارخانه‌های این استان با صنایع ماکارونی ایتالیا رقابت می‌کند.

رئیس اتاق کرج با بیان اینکه فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام یکی از ظرفیت‌های مهم این استان است، افزود: در این منطقه اقتصادی نیز شرکت‌های خارجی زیادی به‌صورت مستقل یا مشترک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در البرز به‌زودی کارخانه‌ای با مجوز تولید یک‌میلیون خودروی تمام برقی و سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری فعال خواهد شد که به‌صورت مشترک با تولیدکنندگان چند کشور اروپایی محصولات را روانه بازار می‌کنند.

رضایی در ادامه استقرار بیش از ۱۲ شهرک صنعتی دولتی و خصوصی در البرز و نزدیکی به پایتخت را از مزیت‌های اقتصادی این استان برشمرد و گفت: شهرک صنعتی اشتهارد با استقرار بیش از ۲ هزار واحد صنعتی یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اتاق‌های بازرگانی برقراری پل ارتباطی میان تجار و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف است، گفت: با توجه به شناخت از بازار ایران و هند و ظرفیت‌های البرز یقین دارم که تعاملات تجاری خوبی میان فعالان اقتصادی طرفین شکل می‌گیرد.

وجود ۵۱ شرکت دارویی البرز فرصت تعاملات تجاری میان ایران و هند را تقویت می‌کند

در ادامه این نشست ویجی مهتا نیز عنوان کرد: اتاق بازرگانی pHD هند با حدود ۱۵۰ هزار عضو به‌عنوان صدای صنعت و تجارت این کشور در قالب یک سازمان غیرانتفاعی در حال فعالیت است و روابط بسیار خوبی با سازمان‌ها و نهادها در سطح بین‌المللی دارد که به انسجام و پیشبرد اقتصاد این کشور کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با این توضیح که تولید ناخالص داخلی هند بر اساس ارزیابی بانک جهانی حدود ۹ درصد است، افزود: سرمایه‌گذاران خارجی حتی از بزرگ‌ترین کشورهای پیشرفته اقتصادی دنیا از جمله چین نیز در حال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.

رئیس کمیته تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی PHD هند با بیان اینکه هندوستان با جمعیت ۲۴۰ میلیون نفر مسلمان به دنبال گسترش سطح روابط با دیگر کشورهای اسلامی است، عنوان کرد: پذیرش واحد پول روپیه هند از سوی ایران معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت گسترش روابط میان ایران و هند بر اساس فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: کشور هندوستان در زمینه نرم‌افزار و آی تی بسیار توانمند است، همچنین با توجه به فعالیت ۵۱ شرکت دارویی در البرز نیز فرصت تعاملات تجاری میان طرفین در این حوزه وجود دارد، ایران در بخش درمان و سلامت ظرفیت‌های خوبی دارد.

مهتا با بیان اینکه وجود ۵۴۰ شرکت فعال هندی در زمینه صنایع غذایی از دیگر فرصت‌های خوب همکاری این کشور با ایران است، گفت: در حوزه نساجی نیز باید بر گسترش روابط ایران و هند بیشتر متمرکز شویم.

وی با اشاره به اهمیت تأمین مایحتاج گروه‌های خودروسازی ایرانی افزود: کشور هند باوجود بیش از ۴ هزار شرکت قطعه ساز می‌تواند در این زمینه از صنعت خودروی ایران حمایت کند، از سویی خودروهای برقی با ظرفیت ۵ نفر و قدرت پیمایش ۳۰۰ کیلومتر در هند تولید می‌شود که قیمت هرکدام بالغ‌بر ۱۰ هزار دلار است.

بعد از اتمام این جلسه، با حضور ۵۰ شرکت و صاحبان صنایع البرز و ۲۵ شرکت هندی در قالب نشست‌های B2B حضوری در زمینه‌هایی مانند صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی، نساجی، چرم، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، سلامت، حمل‌ونقل دریایی و یا سیستم‌های الکترونیک به مذاکره پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه