سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

تقویت ترانزیت، به مدیریت یکپارچه مرزی نیاز دارد

مدیریت یکپارچه مرزی برای تقویت سطح ترانزیت کشور و کاهش زمان ایستایی کامیون‌های تزانزیتی در مرزهای کشور، موضوعی است که از سوی بخش خصوصی پیگیری می‌شود.
خبرنگار
تاریخ: 04 تیر 1401
شناسه: 42934

حل‌وفصل مشکلات حوزه ترانزیت از جمله موضوعاتی که به اعتقاد بخش خصوصی می‌تواند به ارتقای جایگاه و موقعیت کشور در منطقه کمک کند. ایران از نظر جغرافیایی، مزیت‌هایی در اختیار دارد و می‌تواند در اتصال مسیر شرق به غرب و جنوب به شمال جزو مسیرهای اصلی باشد هرچند به دلیل وجود برخی مسائل و مشکلات نتوانسته در حوزه ترانزیت به جایگاه اصلی خود در منطقه دست پیدا کند.

اهمیت حل مشکلات حاکم بر ترانزیت، بهبود وضعیت مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی و تسریع در فرآیندهای گمرکی و مرزی، مهم‌ترین مسائلی هستند که باید توسط دولت مورد توجه و تاکید قرار بگیرد. در این راستا رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با اشاره به نشست اخیر کارگروه ترانزیت کشور که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشستی، زمینه تقویت حوزه ترانزیتی کشور را فراهم کند.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی مأموریت پیدا کرد ظرف سه ماه طرح جامع توسعه ترانزیت کشور را تدوین و یک برنامه عملیاتی کامل به گونه‌ای که مجری، زمان‌بندی اجرا و منابع مالی آن مشخص باشد ارائه کند. همچنین مقرر شد طرح‌های ریلی اولویت‌دار برای اتصال شبکه راه‌آهن کشور به مسیرهای بین‌المللی معین و برنامه‌ریزی لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.

از سوی دیگر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از توان بخش خصوصی برای توسعه ترانزیت، حداکثر استفاده را کرد از دستگاه‌های اجرایی مسئول خواست تا بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی را فراهم و شرایط را برای آنها تسهیل کنند.

در این رابطه سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با بیان این مطلب که برگزاری نشستی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، وزیر کشور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه می‌تواند سرآغاز تحولی مهم در این بخش باشد، گفت: طی چندین سال گذشته هیچ‌گاه نشستی در این سطح برای حوزه ترانزیت نداشتیم و شاید این جلسه بتواند شروع خوبی برای حل‌وفصل مشکلات و مسائل حاکم بر این حوزه باشد.

او نگاه بلندمدت دولت به موضوع ترانزیت را امیدوارکننده خواند و تصریح کرد: مقرر شد روند اجرای آنچه در این نشست مطرح می‌شود در نشست‌های ماهانه کمیته ترانزیت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

این فعال اقتصادی همچنین به پیشنهادی که در این جلسه توسط بخش خصوصی مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت، اشاره و ادامه داد: مدیریت یکپارچه مرزی، خواسته اصلی و مهم بخش خصوصی از دولت برای تسهیل و تسریع روند ترانزیت کشور است.

به اعتقاد او چنانچه دولت بتواند در ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه مرزی عملکرد موفقی داشته باشد، بخش زیادی از مشکلاتی که بر این حوزه حاکم است، حل می‌شود.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران 14 دستگاه مختلف در حوزه ترانزیت در مرزها، مسئولیت دارند که گاهی تداخل در عملکرد آنها موجب طولانی شدن صف‌ کامیون‌های ترانزیتی در مرزها می‌شود، توقف طولانی‌مدت کامیون‌های ترانزیتی، سطح رضایت‌مندی برای استفاده از مسیرهای ایران در منطقه را کاهش می‌دهد.

این فعال اقتصادی به طور متوسط تعداد روزهای ایستایی در مرزها را 6 روز اعلام کرد که باید کاهش پیدا کند.

حسینی نگاه ویژه به صنعت ریلی کشور را یکی از مباحثی عنوان کرد که در نشست کمیته ترانزیت مورد توجه قرار گرفت. بر اساس اظهارات او قرار شد هرچه سریع‌تر دولت درباره راه‌آهن رشت-آستارا فکری کرده و این پروژه مهم و اساسی را تعیین تکلیف کند.

او تصریح کرد: بر اساس گزارش وزارت راه‌وشهرسازی که در جلسه ارائه شد، فرآیند مطالعاتی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا به اتمام رسیده و در صورت نهایی شدن تامین بودجه، وزارت‌خانه آمادگی دارد به کمک 10 پیمان‌کار روند اجرای پروژه را آغاز کند.     

در همین رابطه