در نشست با نایب‌رئیس مجلس ایالت سند پاکستان مطرح شد

ایران و پاکستان می‌توانند روی کشت فراسرزمینی و توسعه ترانزیت تمرکز کنند

تعریف سازوکار انتقالات ارزی، ایجاد کشت فراسرزمینی، تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقلی و اعزام و پذیرش هیات از پارلمان‌های دو کشور در نشست نمایندگان مجلس با نایب‌رئیس مجلس ایالت سند پاکستان عنوان شد.
خبرنگار
تاریخ: 04 آبان 1401
شناسه: 44297

معاون پارلمانی اتاق ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در هیات تجاری اتاق ایران در سفر به پاکستان، با نایب‌رئیس مجلس ایالت سند   پاکستان دیدار کردند.

در این نشست تعریف سازوکار مناسب برای انتقال منابع ارزی در روند تجارت و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از تیر الکترونیک در جریان ترانزیت بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در این رابطه محمدرضا رمضانی، معاون پارلمانی اتاق ایران با توجه به نبود روابط بانکی بین ایران و پاکستان ناشی از محدودیت‌های تحریمی، تعریف سازوکاری مشخص بین بانک‌های مرکزی و وزارت‌خانه‌های بازرگانی دو طرف برای تبادل کالا و خدمات دو کشور را ضروری دانست.

او تعرفه‌های بالای واردات از جمله واردات خرمای ایران به پاکستان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

رمضانی ارتقا و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت و اجرای تیر الکترونیک از یک طرف و افزایش تعداد پروازهای بین دو کشور برای توسعه گردشگری را پیشنهاد داد.

او تشکیل کمیته تخصصی برای امکان کشت فراسرزمینی به منظورانتقال تجربیات و دانش ایران در این حوزه به پاکستان و استفاده از زمین و آب موجود در این کشور برای تولید محصولات مورد نیاز دو طرف را زمینه خوبی برای همکاری دانست.

رهانا لاقاری، نایب‌رئیس مجلس ایالت سند پاکستان با اظهار امیدواری درباره تقویت روابط تجاری و کشاورزی بین دو کشور، اقتصادپاکستان را کشاورزی محور توصیف کرد که تجربیات و دانش ایران در این حوزه می‌تواند برای تقویت بخش کشاورزی پاکستان موثر باشد.

 در ادامه حسین رئیسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ایران یکی از ظرفیت‌های مهم ایران را بخش کشاورزی دانست و با توجه به اقلیم‌های متفاوت در ایران، گفت: شاهد تولید محصولات با تنوع بالا در ایران هستیم. رئیس گفت: در حوزه محصولات باغی، صیفی، حبوبات و غیره تولیدات خوبی داریم که می‌توان آنها را در چارچوب تهاتر، بین دو کشور مبادله کرد.

رئیسی به رشد تولید انواع محصولات به ویژه گندم در ایران اشاره کرد و افزود: کشت روباز و کشت گلخانه‌ای در ایران مورد استفاده است که امکان .

 او همچنین رشد تکنولوژی در حوزه پزشکی و داروسازی و توانایی تولید واکسن کرونا در ایران به عنوان تنها کشور اسلامی فعال در این زمینه، را مورد توجه قرار داد و گفت که ایران آماده همکاری با طرف پاکستانی دز این زمینه‌ها است. رئیسی توریسم سلامت را راهکاری برای توسعه همکاری‌ها برشمرد.

 مهدی طغیانی، سخنگو و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصاد مجلس یکی از مزیت‌های بندر کراچی را قدمت طولانی تجارت در این منطقه عنوان کرد و با نگاه به هدف اعزام این هیات به پاکستان، ارتقای سطح همکاری‌های بین دو کشور و یا روابط دو طرف با سایر کشورهای منطقه را ضروری دانست و از سطح پایین مناسبات تجاری بین ایران و پاکستان انتقاد کرد.

او از آمادگی مجلس ایران برای تلاش در راستای حذف موانع و مشکلات پیش‌روی تجارت بین دو کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: دراین ارتباط می‌توان چارچوبی تعریف کرد و برای بهبود سطح مراودات، برنامه‌ اجرایی ارائه داد.

طغیانی تصریح کرد: باید لازمه‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری مانند برقراری خطوط کشتیرانی، خطوط هوایی مستمر و تکمیل مسیرهای کریدوری که به حمایت قانونی و دولتی نیاز دارد را شناسایی و اجرایی کنیم.

در این نشست جعفر قادری، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشتند. 

در همین رابطه