رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

همزمان با برگزاری بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان

بخش خصوصی ایران و پاکستان برای تشکیل کمیته حل اختلافات تجاری توافق کردند

همزمان با بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان که با حضور نمایندگان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان برای تشکیل کمیته حل اختلافات تجاری توافق کردند.

27 مرداد 1401
کد خبر : 43507
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان پس از گذشت 5 سال به میزبانی پاکستان با حضور هیئت عالی رتبه ایران به سرپرستی «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی، در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان برای تشکیل کمیته حل اختلافات تجاری توافق کردند.

مقامات ایران و پاکستان در این اجلاس ضمن تایید روابط دو کشور در بسیاری از بخش‌ها عمیق و گسترده است، تاکید کردند، برگزاری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی می‌تواند ضمن رفع موانع پیش روی، زمینه تعمیق و تحکیم هرچه بیشتر روابط در حوزه اقتصادی و سایر بخش‌ها را فراهم کند.
در این اجلاس که با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان همراه بود، در خصوص اعزام هیات بازرگانی اتاق ایران به کراچی و لاهور طی ماه سپتامبر، تبادل اطلاعات تجاری، اجرایی سازی تهاتر در تجارت دو کشور، امضای سند یادداشت تفاهم تشکیل کمیته حل اختلافات تجاری و همچنین تفاهم نامه تشکیل شورای تجاری ایران و پاکستان میان اتاق های بازرگانی دو کشور توافق حاصل گردید.

همچنین با توجه به اینکه یادداشت تفاهم تجارت تهاتری بین اتاق های بازرگانی زاهدان و کویته پیش از این امضا شده است، در این اجلاس بر پیگیری جهت اجرای مکانیسم تهاتر و راه اندازی زیرساخت نرم افزاری جهت تسهیل تهاتر بین تجار دو طرف طی یک ماه آینده توافق بعمل آمد.

تمدید روابط راهبردی دو کشور و تدوین سند همکاری های استراتژیک 5 ساله تا سال 2027، توافق بر سر کاهش دوجانبه تعرفه های گمرکی، ساماندهی روابط تجاری بویژه در بستر تهاتر، تقویت تجارت مرزی از طریق احداث و فعال سازی بازارچه‌های مرزی و احداث شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی و عملیاتی شدن فعالیت 6 منطقه بازارچه مرزی  از مهمترین توافقات بیست و یکمین کمیسیون اقتصادی ایران و پاکستان بود و قرار است موضوع حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی، همکاری در ارتباطات، آموزش، گردشگری و امور قضایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. 

توسعه تجارت و روابط اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم  و اتاق ایران است و بر همین اساس مقامات ایران  و پاکستان سال گذشته سه موافقتنامه در راستای ارتقای مناسبات تجاری امضا کردند. 

«سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران 9 جولای در تماس تلفنی «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مانع و محدودیتی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، اظهار داشت: برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را هموار خواهد کرد.

ایران و پاکستان با بیش از نهصد کیلومتر مرز مشترک، منافع و دغدغه‌های مشترک فراوانی دارند؛ دوکشور دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و آداب و رسوم مشترک می باشند و به دلیل همسایگی، هزینه های تجارت بین دو کشور نسبتا کم و تامین کننده منافع دو طرف است؛ پایانه‌های مرزی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و بازارچه‌ها فرصت خوبی برای کمک به توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی دو کشور است؛ همچنان که تجارت از مقصد پاکستان به ایران و سپس ترکیه نیز می تواند موجب اتصال پاکستان از طریق خط ریلی اکو به اروپا شود.

در همین راستا، مناسبات دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و مرزی طی سال‌های اخیر با پیشرفت همراه بوده است. ایران و پاکستان طی دو سال اخیر اقدام به بازگشایی 2 گذرگاه جدید مرزی کردند و تعداد مرزهای رسمی آنان به سه رسید که یکی از اهداف آن کمک به تسهیل تجارت و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای بهبود زندگی مرزنشینان است.  

بدیهی است ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان می‌تواند در پیوند و تقویت روابط دوکشور همسایه و مسلمان بسیار موثر باشد.

«شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط با همسایگان گفته است: "دوستی و برادری دو ملت ایران و پاکستان همواره زمینه پیشرفت دو کشور شده است و در این راستا برگزاری بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی نیز بیانگر رشد، توسعه و نزدیکی فزاینده روابط دو کشور همسایه است."

 

در همین رابطه