رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

اثر منفی نوسانات ارزی، به صادرات اصابت می‌کند

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف معتقد است: تنوع قیمت ارز، صنایع را هم در بازار داخل و هم خارج با چالش روبه‌رو کرده و توان رقابت را از آنها در بازارهای صادراتی گرفته است.
خبرنگار
تاریخ: 14 دی 1401
شناسه: 55165

آنچه تولیدکنندگان را در شرایط تحریمی حاکم بر کشور، راضی می‌کند، حفظ ثبات در بازار داخلی است؛ مطالبه‌ای که متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست در سال‌های اخیر، دست یافتنی نبوده است.

صدور بخش‌نامه‌‎های ضدونقیض و ناگهانی از یک سو و نوسانات شدید ارزی به بهانه‌های مختلف موجب شده مدام شرایط تولید، واردات و صادرات کشور دست‌خوش تغییر و محیط کسب‌وکار کشور غیرقابل پیش‌بینی شود، این وضعیت بلاتکلیفی را برای صاحبان صنایع به دنبال دارد و موجب کاهش بازارهای صادراتی می‌شود.

در این رابطه حمید صمدی، رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» بر کاهش قدرت خرید مردم به دلیل گرانی‌ محصولات تولیدی تاکید می‌کند و در عین حال از چالش‌های جدی در مسیر صادرات سخن می‌گوید.

این فعال اقتصادی معتقد است: صنایع مختلف در ایران برای حفظ بقای خود مجبور هستند در آن واحد با چندین مشکل جدی دست‌وپنجه نرم کنند. بر اساس اظهارات او زمانی که نوسانات شدید ارزی در کشور رخ می‌دهد، صنعت تولید ظروف یکبار مصرف برای تامین مواد اولیه تولید که همگی از بازار داخل تامین می‌شوند و وابستگی به واردات ندارند باید به دلیل نبود مدیریت بر عرضه مواد پلیمری در بورس، دچار چالش شود و از دو مسیر ناچار به تولید محصول با قیمت تمام شده بالا شود.

صمدی تنوع در تولید ظروف یکبار مصرف در ایران و تولیدات این بخش را از منظر کیفی و کمی نسبت به کشورهای منطقه بی‌نظیر خواند و تاکید کرد: درتامین خوراک پتروشیمی‌ها رقابت‌های بی‌فایده‌ای ایجاد می‌شود که تنها بهای تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و در نهایت آسیب آن را در صادرات کشور می‌بینیم، تولیدات ظروف یکبار مصرف ایران از نظر تونع، کیفیت و کمیت برتری‌های قابل توجهی نسبت به کشورهای منطقه دارد؛ اما به دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری مواد اولیه، نوسانات ارزی و موضوعاتی از این دست، توان رقابت در بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.

او تاکید کرد: تولیدکنندگان قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای صادرات ندارند چون نمی‌توانند با طرف‌های خود در دیگر کشورهاف قراردادهای یک هفته‌ای یا 15 روزه منعقد کنند. این میزان تغییر با این سطح از دامنه اثرگذاری در هیچ کشوری معنی ندارد. چه طور می‌شود ظرف یک هفته قیمت ماده‌ اولیه از 30 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در این حوزه صنعتی مدیریت دقیق و درست بر عرضه مواد اولیه در بورس و حفظ ثبات در بازار ارز را به عنوان مطالبات جدی از دولت مطرح کرد.       

در همین رابطه