رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی شاخص کل بورس با پاتک ارزی

تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و رونمایی از سیاست تثبیت نرخ دلار در سامانه نیما، بازار سرمایه را قرمز پوش کرده و در فضایی نسبتاً هیجانی، شاخص کل بورس را با ریزش حدود 3.4 درصدی مواجه کرده است.

10 دی 1401
کد خبر : 55128
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان بازار سرمایه بعد از شکست پرقدرت مقاومت یک‌میلیون و 600 هزار واحدی، آماده آغاز دوره جدیدی از روند صعودی بورس بودند؛ اما به‌یک‌باره، تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و رونمایی از سیاست تثبیت نرخ دلار نیما روی رقم 28 هزار و 500 تومان، مانع تثبیت شکست این مقاومت شد و بازار سرمایه را با فضایی منفی و البته هیجانی مواجه کرد که در نتیجه آن، بخش عمده صعود روز چهارشنبه خنثی شد.

تثبیت نرخ ارز نیما و ملزم شدن صادرکنندگان به عرضه ارز حاصل از صادرات با همین نرخ، اثر مستقیمی روی سودسازی شرکت‌های صادرات محور دارد و همین عامل به اهرمی قوی برای عقب‌گرد قیمت سهام این شرکت‌ها شد که غالباً جزو شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار هستند. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما قادر به خط دهی به نرخ ارز آزاد نیست و فقط به توزیع رانت و ایجاد سودهای بادآورده برای عده‌ای خاص منجر می‌شود.

منفی شدن اغلب نمادهای معامله شده در جلسه معاملاتی امروز بازار سرمایه در حالی است که حتی با در نظر گرفتن اثرات منفی تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما، این سیاست بر شرکت‌های ریالی تغییر محسوسی ندارد و حتی برای شرکت‌ها واردات محور که مواد اولیه و تجهیزات خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند، اثرات مثبتی دارد.

از منظر برخی تحلیلگران بازار سرمایه، منفی‌های فعلی بورس، فرصت خرید و بستن پرتفوی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و احتمالاً از بعدازظهر امروز یا نهایتاً از اواسط هفته جاری، بار دیگر روند افزایشی نرخ ارز در بازار آزاد ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما در کف بازار و به‌خصوص در گره‌های تلگرامی، هیجان سهامداران عادی مشهود است.

بررسی تحولات بازار سرمایه نشان می‌دهد: در یک ساعت نخست جلسه معاملاتی امروز، ارزش سفارش‌های خریدوفروش به محدوده برابری رسیده و از ساعت 10 به بعد، به‌تدریج مجموع ارزش سفارش‌های خرید از مجموع ارزش سفارش‌های فروش سبقت گرفته است. همچنین از این ساعت به بعد، تعداد صف‌های خرید در بورس و فرابورس به نسبت تعداد صف‌های فروش بیشتر شد.

در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس تهران با ریزش 55 هزار و 493 واحدی معادل 3.37 واحد به رقم یک‌میلیون و 591 هزار و 779 واحد رسیده؛ اما فضای کلی بازار به سمت کاهش هیجان و کاهش بازه منفی گرایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که به‌تدریج از تعداد نمادهای منفی کاسته شده و بر تعداد نمادهای مثبت افزوده شده است.

در ساعت پایانی جلسه معاملاتی امروز، در بورس تهران 180 نماد در دامنه مثبت و 305 نماد در دامنه منفی در حال معامله هستند و در فرابورس ایران نیز تعداد نمادهای معامله شده در بازه مثبت به 196 و نمادهای معامله شده در بازه منفی به 212 رسیده است.

نکته قابل‌توجه اینکه در دقایق پایانی جلسه معاملاتی امروز، به‌تدریج، میزان افت شاخص کل در حال کاهش است.

در همین رابطه