رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

آرش علوی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

تثبیت نرخ نیما، تکرار تجربه‌های شکست خورده ارزی است

عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران می‌گوید: تعیین نرخ دستوری برای ارز نیمایی برخلاف ادعاهای قبلی بانک مرکزی مبنی بر توجه به اصل عرضه و تقاضا بوده و تاییدی بر تداوم تفکر اشتباه تثبیت مصنوعی نرخ ارز است.

سارا ترابی

خبرنگار
11 دی 1401
کد خبر : 55131
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کل جدید بانک مرکزی در نخستین روز از تصدی این پست، اعلام کرد: نرخ ارز در سامانه نیما از شنبه 10 دی‌ماه 28 هزار و 500 تومان خواهد بود. این تصمیم و سیاست بانک مرکزی همانند سیاست‌های قبلی بوده و ارز 1226 تومان بهمنی و 4200 تومان جهانگیری را در ذهن متبادر می‌کند.

با وجود استدلال‌ها و پیشنهادهای ارزی که بخش خصوصی در طول این سال‌ها به ویژه سال 97 با شروع تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های ارزی جدید دولت، ارائه کرد و تاکیدی که فعالان و کارشناسان اقتصادی بر لزوم تک نرخی شدن ارز و سپردن بازار به نظام عرضه و تقاضا، داشتند، مجدد شاهد تکرار تجربه‌های شکست خورده گذشتگان هستیم.

 عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران، تعیین نرخ 28 هزارو 500 تومان برای ارز سامانه نیما را مایه تاسف دانست و گفت: عقل سلیم می‌گوید نباید از یک محل دوبار گزیده شد؛ پس چطور می‌شود که اقتصاد ایران در حوزه ارز از یک محل چندین و چندبار گزیده می‌شود و دوباره همان روش اشتباه گذشته را تکرار می‌کند.

آرش علوی، در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، سیاست ارزی امروز بانک مرکزی که بنا بر تفکر تعیین نرخ دستوری است را محکوم به شکست عنوان کرد و افزود: چرا رئیس کل بانک مرکزی باید با این سرعت و پیش از اینکه حتی یکبار پشت میز ریاست بانک مرکزی بنشیند، درباره نرخ ارز نیما تصمیم‌گیری کند؟ این اظهارنظر با این سرعت مایه نگرانی است.

او همچنین پذیرش سیاست دستوری از سوی تیم اقتصادی دولت را نیز موضوع نگران‌کننده‌ای توصیف کرد و افزود: اینکه از بین کاندیدای ریاست بانک مرکزی رویکرد دستوری بر نرخ ارز مورد پذیرش تیم دولت قرار می‌گیرد برای مردم و بخش خصوصی نگران‌کننده است. تعیین نرخ دستوری برای ارز سامانه نیما یعنی سیگنال علنی بر پذیرش تثبیت مصنوعی نرخ ارز که برخلاف ادعای قبلی بانک مرکزی درباره پذیرش اصل عرضه و تقاضا در بازار است.

علوی معتقد است: برخلاف آنچه سیاست‌گذاران فکر می‌کنند که با تعیین نرخ پایین برای ارز، نرخ در بازار آزاد روند کاهشی پیدا می‌کند، شاهد افزایش بهای ارز خواهیم بود حتی اگر برای مدت کوتاهی این کاهش اتفاق بیفتد. گفته می‌شود در بودجه 1402 نرخ ارز بین 23 تا 26 هزار تومان دیده شده در صورتی که چنین دلاری با این نرخ در بازار وجود ندارد.

عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران خواستار پایان دادن به سیاست تعیین دستوری نرخ ارز و رفتن به سمت تک نرخی شدن آن شد.  

در همین رابطه