علی رضوانی‌زاده در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین اعلام کرد

هماهنگ‌سازی ذی‌نفعان برای صادرات پایدار کیوی، انجام شد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به مشکلات صادرات کیوی ایران، از هماهنگ‌سازی ذی‌نفعان برای حضور پایدار در بازارهای صادراتی این محصول بر مبنای تعامل رقابتی، خبر داد.
خبرنگار
تاریخ: 15 مهر 1402
شناسه: 67977

کیوی از جمله محصولات صادراتی ایران است که به دلیل رقابت‌های نادرست در بازارهای صادراتی، حضور پایداری نداشته است. در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، هماهنگ‌سازی ذی‌نفعان با رویکرد ایجاد تعامل رقابتی را در دستورکار قرار داده و بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی، دستاوردهای خوبی حاصل شده است که به زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، از هماهنگ‌سازی ذی‌نفعان برای حضور پایدار در بازارهای صادراتی کیوی خبر داد و گفت: برای اینکه حضور خود را در بازارهای صادراتی کیوی پایدار کنیم، لازم بود هماهنگی بین همه ذی‌نفعان از تولید تا بسته‌بندی، صادرات و غیره را در نظر گرفته و تعامل رقابتی بین این حوزه‌های ایجاد کنیم.

علی رضوانی‌زاده در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، افزود: خوشبختانه اقدامات لازم انجام و نشست‌های متعددی با همه ذی‌نفعان محصول کیوی برگزار شد و توانستیم مفهوم جدید تعامل رقابتی را با هدف حفظ بازار هدف و جلوگیری از رقابت ناسالم، شکل دهیم.

بر اساس اظهارات او، میزان تولید کیوی در ایران بالغ‌بر 400 هزار تن در سال است و می‌توان با این میزان تولید بیش از 300 میلیون دلار درآمد ارزی داشت که متأسفانه امروز به دلیل همین رقابت‌های ناسالم در بازارهای صادراتی، درآمد ایران از این محل کمتر از 150 میلیون دلار برآورد می‌شود.

این فعال اقتصادی ضمن اشاره به توافقات خوبی که بین همه دست‌اندرکاران بازار کیوی صورت گرفته است، از طراحی سازوکاری برای گسترش بازارهای صادراتی این محصول خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا به کمک رفع چالش‌های حمل‌ونقل و ایجاد زیرساخت‌های مناسب لجستیکی، بازارهای صادراتی کیوی را گسترش دهیم.

رضوانی‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر کیوی ایران به ترکیه، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود و در تلاش هستیم تا صادرات این محصول را به دیگر کشورها از جمله شرق آسیا گسترش دهیم.

در همین رابطه