رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

شیوه‌نامه اولویت‌دهی تخصیص ارز کالاهای کشاورزی مشخص شد

شیوه‌نامه اولویت دهی تخصیص ارز کالاهای کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد.

16 اردیبهشت 1402
کد خبر : 3300
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

با توجه به اعلام تخصیص ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰۰ ریالی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و ارسال ۴۱۶ کد تعرفه گمرکی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی با لحاظ دو اصل رشد و تولید و کاهش تورم و همچنین نظر به محدودیت در تأمین ارز ترجیحی و الزام ارسال نظر دستگاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی موارد زیر مبنای اقدام خواهند بود.

۱_ تهیه فهرست منتخب ارسال نظر دستگاه بر اساس نوع کالا

-در خصوص کالاهایی نظیر ذرت، جو، گندم، دانه روغنی، کنجاله سویا، روغن خام و..... برای شرکت‌هایی که پس از اخذ ثبت سفارش اقدام به حمل و تخلیه محموله (کوتاژ کالا) در مبادی ورودی کشور نموده‌اند.

-در خصوص کالاهایی نظیر واکسن و داروهای دامی، سموم، کود شیمیایی و بذور و...... ارسال نظر دستگاه بر اساس اعلام و تأیید مکتوب معاونت‌های تخصصی مربوطه خواهد بود و معاونت توسعه بازرگانی به صورت دوره‌ای نسبت به ارسال نتیجه و تأمین ارز به معاونت‌های مربوطه اقدام می‌نماید.

تبصره: لیست دو گروه کالایی فوق به تفکیک کد تعرفه گمرکی توسط دفتر قوانین و مقررات صادرات و واردات معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

۲_ ثبت سفارش‌هایی که شامل یکی از حالات فوق الذکر می‌باشند بر اساس مراحل ذیل در فهرست منتخب ارسال نظر دستگاه قرار خواهند گرفت:

-وجود درخواست گواهی ثبت آماری (فیش) در سامانه جامع تجارت

-وجود گواهی ثبت آماری (فیش) در سامانه ثبت تجارت

-وجود گواهی‌های ثبت آماری که با عاملیت بانک مرکزی و کارگزاری کالاهای اساسی

-تطبیق ارزش درخواست‌های گواهی ثبت آماری و اظهارنامه‌های گمرکی مربوط به هر ثبت سفارش که سابقه نظر دستگاه، تخصیص و تأمین معتبر نداشته باشد.

۳_ اعلام اولویت تخصیص ارز به هر ثبت سفارش (ارسال نظر دستگاه) از بین فهرست منتخبین مبتنی بر موارد ذیل خواهد بود:

-اولویت مصرفی کالا و تنظیم بازاری کشور در تعامل با بخش خصوصی

-بر اساس تقدم و تأخر تاریخ اظهارنامه‌های گمرکی

-رعایت اصل رقابت پذیری در بازار و تخصیص متناسب ارز بین گروه‌های کالایی و واردکنندگان مختلف

-در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش‌های با ارزش کمتر در واحد کالا

-واحدهای تولیدی و بازرگانان طرف قرارداد آنها بر اساس تأیید معاونت‌های تخصصی مبتنی بر سیاست‌های تنظیم بازار

تبصره: ضریب اثر هر اولویت در سامانه مربوطه تعریف و اعمال خواهد شد

۴_ معاونت توسعه بازرگانی نسبت به ارسال نظر دستگاه در بازه‌های زمانی ۱۵ روزه اقدام و همزمان فهرست منتخبین و نظر دستگاه ارسالی مبتنی بر آن را در پرتال معاونت توسعه بازرگانی با رعایت محرمانگی اطلاعات تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی، منتشر خواهد نمود.

تبصره: به منظور تحقق شفافیت و مبارزه با بسترهای فسادزا و رانت آلود، بانک مرکزی می‌بایست نسبت به ارسال نتیجه تخصیص، تأمین و انتقال ارز مربوط به نظر دستگاه‌های ارسالی به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی جهت اعلام به ذی نفعان و انتشار آن با رعایت محرمانگی اطلاعات تجاری واردکنندگان، اقدام نماید.

۵_ در صورت تمایل تشکل‌های بخش خصوصی به منظور مشارکت فعال و مسئولانه در فرایند تأیید و ثبت سفارش تا ارسال نظر دستگاه، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی آمادگی انعقاد تفاهم‌نامه جهت واگذاری امور غیر حاکمیتی و غیر سیاستی در این خصوص را خواهد داشت.

۶_ با عنایت به لزوم دریافت اطلاعات ثبت سفارش، عملیات ارزی، واردات، قبض انبار و… از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بنادر و کشتیرانی و… معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مسئولیتی در قبال نقص اطلاعات ارسالی سایر دستگاه‌ها نخواهد داشت.

 

موضوعات :
در همین رابطه