با تلاش فرانسوی‌ها برای برگزاری المپیک ارزان

75 درصد هزینه المپیک پاریس را بخش خصوصی تامین می کند

فرانسوی‌ها برخلاف میزبانان قبلی المپیک به دنبال برگزاری این مسابقات با کمترین هزینه هستند و در مجموع، تامین سه چهارم کل هزینه‌های برآورد شده برای این رویداد جهانی را به بخش خصوصی این کشور واگذار کرده‌اند.
تاریخ: 24 اردیبهشت 1403
شناسه: 69882

 مردادماه سال آینده، فرانسه میزبان المپیک پاریس است و بزرگ‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا که سبب می‌شود تا نگاه علاقمنمدان ورزش در تابستان امسال به این شهر باشد.

مقامات فرانسوی علاوه بر اقدامات امنیتی که برای برگزاری باشکوه مسابقات در نظر گرفته‌اند، در تلاش هستند تا هزینه‌های میزبانی المپیک را هم به حداقل برسانند و یک المپیک ارزان برگزار کنند.

مدیر کمیته برگزاری بازی‌های المپیک در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در این باره گفت: بودجه المپیک پاریس تاکنون تحت کنترل است؛ اما چند ماه منتهی به این رویداد برای دستیابی به اهداف هزینه آن حیاتی خواهد بود.

اتین توبوآ، گفت: «تاکنون توانسته‌ایم بودجه نسبتاً ثابتی را مطابق با تورم برای مسابقات در نظر بگیریم. البته هنوز برای برخی موارد هزینه‌ای احتمالی هم باید منابعی را در دسترس داشته باشیم.

بر اساس تصمیم مقامات برگزارکننده و تعهدی که آنها برای کاهش هزینه‌ها داده‌اند، قرار است 95 درصد از امکانات لازم برای برگزاری المپیک از زیرساخت‌های موجود یا ساخت موقت استفاده شود.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفت که او می‌خواهد این بازی‌ها، ارزان‌ترین بازی‌ها در دهه‌های اخیر باشد و دولت کمتر از یک‌چهارم هزینه این رویداد 2.5 هفته‌ای را متقبل شود.

شواهد حاکی از این است که برگزارکنندگان المپیک پاریس، برخلاف میزبانان دوره‌های گذشته، به دنبال برگزاری یک المپیک گران نیستند و اگر بتوانند به تعهد خود برای کاهش هزینه‌ها پایبند باشند، یک موفقیت بزرگ را به نام خود ثبت خواهند کرد.

کل بودجه مطرح شده برای برگزاری المپیک 2024 حدود 5.7 میلیارد دلار برآورد می شود که 1.3 میلیارد یورو (معادل 22.8 درصد از کل) از آن مربوط به کمک دولت فرانسه به بازی‌های المپیک است که عمدتاً برای بهبود زیرساخت‌های برگزاری مسابقات و میزبانی در نظر گرفته شده و 4.4 میلیارد یورو (معادل 77.2 درصد) نیز بودجه کمیته سازماندهی المپیک است که تا 96 درصد (معادل 4 میلیارد و 260 میلیون یورو) توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

با این حساب، از کل هزینه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری المپیک 2024 پاریس، حدود 75 درصد هزینه ها از سوی بخش خصوصی تامین خواهد شد و کل سیستم دولت ملی و محلی در فرانسه حدود 25 درصد از هزینه ها را تامین خواهند کرد.

در تکاپوی برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان با کاهش هزینه‌ها، علیرغم هشدارها مبنی بر اینکه سیستم حمل‌ونقل پاریس پاسخگوی تماشاگران نخواهد بود اما دولت فرانسه برنامه‌ای برای افزایش زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل ندارد.

مدیر کمیته برگزاری بازی‌های المپیک، اطمینان می‌دهد که حمل‌ونقل مشکلی در جریان برگزاری یک چالش نخواهد بود. توبوآ گفت: «پاریس در تابستان 30 درصد ترافیک کمتری دارد و ترافیک المپیک تنها سبب افزایش 15 درصدی بار ترافیک خواهد شد که ظرفیت پاسخگویی به آن وجود دارد.

این در حالی است که آن هیدالگو، شهردار پاریس اخیراً گفته است که «کار زیادی» برای آماده کردن سیستم حمل‌ونقل برای بازی‌ها باقی‌مانده است.

در همین رابطه