در نشست کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران مطرح شد

ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی کشور در همایش بین‌المللی معرفی شود

در نشست کارگروه صدور خدمات فنی و مهندسی با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه خدمات فنی و مهندسی، مقرر شد توانمندی‌های این حوزه با برگزاری نشست بین‌المللی به فعالان اقتصادی و به کشورهای هدف معرفی شود.
تاریخ: 03 تیر 1403
شناسه: 70209

پنجمین جلسه کارگروه صدور خدمات فنی و مهندسیِ کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران برگزار شد. موضوع این نشست بررسی ظرفیت‌ها، موانع و مشکلات حوزه خدمات فنی و مهندسی بود.

علی نقوی، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران در این نشست گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد ایران است ولی متاسفانه این حوزه رقم صادراتی بالایی ندارد و برای همین سعی بر این است که مشکلات این حوزه عارضه‌یابی شود؛ یکی از راه‌های موجود برگزاری همایش بین‌المللی صدور خدمات فنی و مهندسی است.

نقوی گفت: فلسفه برگزاری این رویداد، بررسی ظرفیت‌ها، موانع و مشکلات حوزه خدمات فنی و مهندسی است. اما متاسفانه حوزه خدمات فنی و مهندسی متولی مشخصی ندارد.

در ادامه امیررضا احمدی مطلق، مدیر کارگروه خدمات فنی و مهندسی کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران با تاکید بر اهمیت معرفی ظرفیت‌های این حوزه، گفت: همایش بین‌المللی صدور خدمات فنی و مهندسی، فرصتی است برای معرفی ظرفیت‌های و تهدیدهای این حوزه.

 او درباره اهداف این همایش تصریح کرد: افزایش آگاهی شرکت‌های ایرانی درباره وضعیت و ظرفیت کشورهای هدف صادرات و شناسایی فرصت‌های بین‌المللی از اهداف این همایش است. همچنین در این نشست به توسعه صادرات به کشورهای هدف مانند عراق تانزانیا، ازبکستان، عمان و غیره تاکید می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی هنوز سند بالادستی نداریم؛ یکی از اهداف همایش، افزایش آگاهی شرکت‌های ایرانی درباره کشورهای هدف صادراتی و فرصت‌های بین‌المللی و اسناد توسعه‌ای این حوزه است. برای همین باید از نمایندگان کشورهای مختلف، ذی‌نفعان، سیاست‌گذاران و فعالان این حوزه برای همکاری بیشتر در این سمینار دعوت شود.

احمدی مطلق تصریح کرد: شناسایی نیازها و اولویت‌های خدمات فنی و مهندسی در کشورهای مختلف هدف و ارائه راهکاری عملی برای افزایش صادرات، شناخت و تحلیل قوانین و مقررات مناقصات بین‌المللی و ارتقا توانمندی شرکت‌های ایران در پروژه‌های تأمین مالی توسط بانک توسعه اسلامی از اهداف این سمینار است. این همایشِ به مدت 4 روز در نیمه دوم مهرماه خواهد بود. محورهای اصلی همایش می‌تواند در سه سطح کشور محور، دیسپلین محور، ارگان و سازمان محور تنظیم شود.

در ادامه اهداف پنل، ظرفیت کشورهای هدف و شرکت‌های آن کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی، شناسایی شرکت‌های محلی و تشکیل کنسرسیوم‌ها، معرفی اطلاعات کاربردی نحوه ثبت شرکت‌ها، بررسی فرصت‌ها و مناقصات، اطلاعات هزینه‌ها و قوانین مالیاتی و در ادامه تقویت روابط تجاری و دیپلماتیک، مسائل حوزه بانکی –مالی، انتقال پول، صدور ضمانت‌نامه‌ها و غیره معرفی و بررسی شود.

در ادامه این نشست از انتصاب رایزن بازرگانی، صدور خدمات فنی و مهندسی و نحوه انتقال ارز گفته شد که باید در این همایش مورد توجه قرار گیرد.

در نشست کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران از ظرفیت بانک توسعه اسلامی گفتند. مدت‌هاست که ایران نتوانسته از بانک توسعه اسلامی وام دریافت کند؛ ایران جایگاه خود را به اندونزی داده است و ایران یک رتبه در جایگاه سقوط کرده است. رئیس این بانک به کشورهای مختلف سفر کرده ولی به ایران نیامده است. باید دیپلماسی به این حوزه توجه کند و از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

حاضران عنوان کردند که در برگزاری این نشست، با فعالان اقتصادی و جامعه مهندسان ارتباط گرفته شود و از پتانسیل آن‌ها استفاده شود. شناخت فضای کسب‌وکار کشورهای هدف را با تمرکز بیشتری بررسی کنند. همچنین باید همایش مستندسازی شود تا در اختیار اعضای بعدی قرار گیرد.

فعال اقتصادی دیگر عنوان کرد: در بخش آب باید زا ظرفیت نهادهای مدنی و نهادهای بین‌المللی استفاده شود همچنین یکی از اسنادی که می‌خواهیم تعریف کنیم مستندسازی فرایند صدور خدمات فنی و مهندسی است. اینکه چالش‌های این حوزه چیست؟ چه اسنادی برای توسعه این حوزه لازم داریم؟ همچنین عنوان شد که در این نشست زمینه حضور وزرای شورای حکام به‌صورت آنلاین فراهم شود. باید ظرفیت خود را به کشورهای خارجی معرفی کنیم.

همچنین پیشنهاد شد: بازارهای هدف را در زمینه بازارهای خدمات فنی و مهندسی خوب بشناسیم. کارگروه‌های تخصصی براساس پنل‌ها برگزار کنیم و محورها هم مشخص شود. از ظرفیت بانک توسعه اسلامی استفاده کنیم. ارتباط با مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف برقرار شود. همچنین از ظرفیت معاونت فناوری ریاست جمهوری و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

در این نشست تاکید شد که ظرفیت صندوق توسعه ملی به فعالان اقتصادی معرفی شود. از دل این جلسات باید کشورهای هدف را مشخص کنیم و از ظرفیت وزارت خارجه در معرفی رایزن‌ها و غیره استفاده کنیم.

در این نشست عنوان شد که برای برگزاری این همایش باید با سازمان توسعه تجارت به ادبیات مشترکی برسیم. همچنین به دلیل اهمیت سازمان‌های سرمایه‌گذار، باید این سازمان‌ها شناسایی و معرفی شود.

در همین رابطه