در هشتادونهمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

سرمایه‌گذاری چین در کشورهای عربی رکورد زد

کشورهای عربی به همکاری با چین اقبال نشان داده‌اند. امضای 19 توافقنامه میان امارات متحده و چین، نشان‌دهنده مسیری امیدوارکننده برای این کشور در جهت افزایش همکاری‌های اقتصادی با شورای همکاری خلیج فارس است.
تاریخ: 11 تیر 1403
شناسه: 70290

در هشتاد و نهمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و خلاصه‌ای از آخرین گزارش‌ها و انتشارات بین‌المللی در قالب بخش پژوهش‌ها و کتاب‌های تازه، ارائه شده است

گسترده شدن روزافزون دامنه منازعات تجاری چین، نگرانی‌هایی را در مورد آینده تجارت جهانی ایجاد کرده است. پیشرفت بدون توقف خودروسازان چینی و پیشی گرفتن فروش جهانی این صنعت از رقبای آمریکایی، اعلام آغاز تحقیقات ضد دامپینگ از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و تایوان توسط چین، افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی توسط اتحادیه اروپا و محدودتر شدن دسترسی تجار چینی به بازارهای روسیه به واسطه تشدید تحریم‌های غرب و مشکل در پرداخت، از جمله تحولاتی است که آتش جنگ تجاری میان غول‌های اقتصادی دنیا را شعله‌ور کرده است.

در سطح منطقه، اقبال سرمایه‌های کلان عربی به صنایع چین، تا حد زیادی عواقب ناشی از تنش‌های میان غرب با چین را برای این کشور جبران کرده است. علاوه بر این، انعقاد 19 توافقنامه میان امارات متحده و چین، نشان‌دهنده مسیری امیدوارکننده برای این کشور در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی با شورای همکاری خلیج فارس است.

اقبال چین به این کشورها به واسطه پیشرفت‌های تدریجی اما مداوم این منطقه است. توفیق عربستان در کسب رتبه سوم خلیج فارس در شاخص جهانی گذار انرژی، موفقیت قطر ایرلاین در کسب عنوان بهترین هواپیمایی جهان برای هشتمین سال متوالی، تمدید برنامه اقدام مشترک ترکیه با شورای همکاری خلیج فارس و اقدام جاه‌طلبانه امارات در سرمایه‌گذاری در صنعت لجستیک آفریقا، نشان دهنده تعهد این کشورها به تقویت اقتصاد منطقه و همکاری‌های بین‌المللی است.

بانک جهانی و آنکتاد نیز در پژوهش‌های تازه انتشار یافته خود، علاوه بر ارائه تحلیلی جامع از وضعیت فعلی و آتی اقتصاد جهانی و ارائه بینش‌هایی در مورد اقتصادهای پیشرفته و بازارهای نوظهور، از جمله منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، تحلیل‌هایی را درمورد سرمایه‌گذاری جهانی و تأثیر آن بر زیرساخت‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

متن کامل هشتاد و نهمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه