با افزایش هزینه‌های اضطراری دولت ایالات متحده

کسری بودجه آمریکا با کل اقتصاد روسیه برابر شد

انتخابات ریاست جمهوری موضوع کسری بودجه فدرال را دوباره در کانون توجه همگان قرار داده است زیرا بازارها با نگرانی درحال سنجش تأثیر دولتی جدید به رهبری دوباره بایدن یا ترامپ بر درآمد و هزینه‌های دولت هستند.
تاریخ: 12 تیر 1403
شناسه: 70293

 یک هفته قبل از مناظره ریاست جمهوری در پنجشنبه هفته گذشته، دفتر بودجه کنگره، CBO، پیش‌بینی‌های خود را برای بدهی و کسری بودجه آمریکا به‌روز کرد. برآورد جدید CBO برای کسری مالی سال ۲۰۲۴ اکنون ۱٫۹ هزار میلیارد دلار است که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۱٫۶ هزار میلیارد دلاری اعلام‌شده در فوریه و نسبت به کسری ۱٫۷ هزار میلیارد دلاری سال ۲۰۲۳ بیشتر است.

درحالی‌که رقم سال ۲۰۲۴ کمتر از رقم ۳ هزار میلیارد دلار در دوران همه‌گیری است، اما ۱٫۹ هزار میلیارد دلار تقریباً با کل تولید ناخالص داخلی روسیه مطابقت دارد که بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ آن را ۲ هزار میلیارد دلار اعلام کرده و این کشور را به یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می‌کند.

دفتر بودجه کنگره گفت که بخشی از دلایل افزایش کسری بودجه پیش‌بینی‌شده در سال ۲۰۲۴ هزینه‌های اضطراری بوده که برای کمک به اوکراین در مبارزه با روسیه صرف شد. سایر اعتبارات اضطراری به رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان آمریکا در آسیا اختصاص‌یافته است.

در همین حال، کسری بودجه آمریکا از دیگر اقتصادهای بزرگ جهان مانند اقتصاد مکزیک برابر ۱٫۷۹ هزار میلیارد دلار، استرالیا برابر ۱٫۷۲ هزار میلیارد دلار و کره جنوبی برابر ۱٫۷۱ هزار میلیارد دلار هم بزرگ‌تر شده است. در حال حاضر، بازارهای مالی بیشتر بر داده‌های تورم و زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو متمرکزشده‌اند؛ اما این به آن معنا نیست که خطر افزایش کسری بودجه و بدهی وجود ندارد.

بیل دادلی، رئیس سابق فدرال رزرو نیویورک به بلومبرگ گفت که وضعیت ممکن است به‌سرعت وخیم‌تر شود. به‌عنوان‌مثال، اگر بازارهای اوراق قرضه از خرید اوراق خزانه خودداری کنند، نرخ بهره برای جذب تقاضای بیشتر افزایش خواهد یافت. این منجر به پرداخت بیشتر دولت برای هزینه‌های خدمات بدهی منتهی شده و به کسری بودجه می‌افزاید؛ بنابراین حلقه بازخورد در اینجا می‌تواند کاملاً مخرب باشد.

به گفته این اقتصاددان، در گوشه‌هایی از بازار جهانی تقاضای کمتری برای اوراق خزانه‌داری آمریکا وجود دارد، زیرا تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث شد تا بسیاری از کشورها از دارایی‌های دلاری خود دور شوند. دادلی گفت که بدهی‌هایی که با نرخ‌های پایین‌تر صادر می‌شدند، اکنون به نرخ‌های بهره بالاتر منتقل می‌شوند، بنابراین هزینه‌های خدمات بدهی با سرعت بیشتری نسبت به‌کل بدهی افزایش می‌یابد.

انتخابات و پیامدهای آن می‌تواند کاتالیزور این وضعیت باشد. در گزارشی از وال‌استریت ژورنال که هشدار داد متحدان ترامپ برنامه‌هایی برای از بین بردن استقلال فدرال رزرو طراحی کرده‌اند، اعلام‌شده است که پیروزی در انتخابات می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که فدرال رزرو از طریق خرید بیشتر اوراق خزانه‌داری و تحریک تورم، از بدهی‌های آمریکا کسب درآمد کند.

دادلی معتقد است: به دست آوردن کنترل بر فدرال رزرو آسان نخواهد بود، زیرا روسای بانک‌های منطقه‌ای توسط کاخ سفید منصوب نمی‌شوند و مدیران فدرال رزرو برای رسیدن به مدیریت شرایط طاقت‌فرسایی دارند. بااین‌همه صرف تلاش برای کنترل و کاهش استقلال فدرال رزرو می‌تواند جرقه‌ای باشد که بازارها را به لرزه درآورد.

در همین رابطه