روایت شاخص مدیران خرید از اقتصاد اروپا

فعالیت کارخانه‌های منطقه یورو کندتر شد

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در سراسر منطقه یورو در ماه گذشته وخیم‌تر از ماه گذشته شده است زیرا باوجود کاهش قیمت‌ها توسط کارخانه‌ها،‌ تقاضا با سرعت بسیار بیشتری کاهش‌یافته است.
تاریخ: 12 تیر 1403
شناسه: 70301

شاخص نهایی مدیران خرید (PMI) منطقه یورو که توسط S&P Global گردآوری‌شده و به شاخص HCOB معروف است، در ژوئن از ۴۷٫۳ ماه می به ۴۵٫۸ سقوط کرد، اگرچه کمی از ۴۵٫۶ که پیش‌تر پیش‌بینی‌شده بود بیشتر است. این شاخص به مدت دو سال زیر مرز ۵۰ بوده است، معیاری که رشد را از انقباض جدا می‌کند.

شاخصی که تولید را اندازه‌گیری می‌کند که در PMI ترکیبی روز چهارشنبه که به‌عنوان معیار خوبی برای سلامت اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گنجانده می‌شود، از ۴۹٫۳ در ماه می به ۴۶٫۱ رسید، یعنی به پایین‌ترین سطح شش‌ماهه اخیر. اگرچه این رقم هم کمی بیشتر از پیش‌بینی ۴۶ بوده است.

به گفته اقتصاددانان بانک هامبورگ شاخص‌های PMI برای همه کشورهای منطقه یورو، به‌جز ایتالیا، در ماه ژوئن بدتر شده است. بااین‌حال، این تمایل وجود دارد که این کاهش بیشتر به‌عنوان یک ضربه موقت دیده شود تا نشانه‌ای از رکود طولانی‌مدت. در ماه ژوئن در سایر نقاط جهان براساس شاخص مدیران خرید هر کشور، مانند آمریکا، انگلیس و هند رشد تولید مشاهده‌شده است. این بهبود جهانی زمینه حمایتی لازم را برای تولیدکنندگان منطقه یورو فراهم می‌کند.

شاخص سفارش‌ها جدید اروپا هم از ۴۷٫۳ به ۴۴٫۴ کاهش‌یافته است. این کاهش علیرغم کاهش قیمت‌ها توسط کارخانه‌ها برای چهاردهمین ماه متوالی اتفاق افتاد، اگرچه نسبت به ماه‌های قبل کمی تندتر بود. اقتصاددانان کاهش سریع سفارش‌های جدید برای آینده را بسیار ناامیدکننده می‌بینند. این کاهش پس از یک رکورد ۲۵ ماهه متوالی کاهش تقاضا رخ می‌دهد، اما در ماه می، زمانی که شاخص سفارش‌های جدید کمی افزایش نشان داد، امیدی مبهم در مورد بهبود شرایط ایجادشده بود.

در همین رابطه