رادیو مجازی اتاق ایران - 9 تیرماه 1403

سالخوردگی جمعیت ایتالیا در وضعیت هشدار

نظام‌های رفاهی ایتالیا در حال حاضر برای مقابله با پیری جمعیت تلاش می‌کنند بااین‌همه هیچ اتفاق‌نظری در مورد راهکاری مؤثر برای مقابله با این بحران وجود ندارد.

22 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69864
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 ایتالیا مدت‌هاست که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زادوولد را در اتحادیه اروپا داشته است و جمعیت این کشور با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه، سالخورده می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی، به نظر می‌رسد که این وضعیت رو به وخامت است.

براساس آمارهای دولتی، میانگین تعداد کودکان به ازای هر زن ایتالیایی از ۱٫۲۴ در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۲ در سال ۲۰۲۳ کاهش‌یافته است. کارشناسان می‌گویند که اگر بحران جمعیتی این کشور ادامه یابد، جمعیت ۵۹ میلیونی ایتالیا تا سال ۲۰۳۰ تقریباً یک‌میلیون نفر کاهش می‌یابد.

اثرات این بحران در حال حاضر احساس می‌شود؛ سالخورده بودن جمعیت این کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای سامانه‌‌های مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی در ایتالیا شده است.

پرداختن به این بحران یکی از سیاست‌های اصلی دولت و اولویت اصلی حزب راست افراطی حاکم پارلمان، بوده است؛ اما درحالی‌که بحث در مورد چگونگی حل بحران جمعیت سال‌هاست سیاسی شده است، بسیاری استدلال می‌کنند که باید یک اجماع در مورد راه‌حل این بحران پیدا شود.

جیجی دی پالو، رئیس بنیاد نرخ زادوولد ایتالیا، تأکید کرد که این بحران باید غیرسیاسی تلقی شود و اشاره کرد که این بحران بر بسیاری از جمعیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. این موضوعی است که به همه و کل طیف سیاسی و همچنین همه مقوله‌های اقتصادی و اجتماعی از مهاجران گرفته تا افراد مسن مربوط می‌شود.

سابرینا پراتی، مدیرکل انستیتو ملی آمار ایتالیا هم می‌گوید این بحران برای سال‌ها تداوم داشته است. به گفته او از سال ۲۰۰۸ تا امروز ایتالیا حدود ۲۰۰ هزار نوزاد ازدست‌داده است.

تنها در سال ۲۰۲۳، دولت ایتالیا حدود یک میلیارد یورو برای اقداماتی باهدف کمک به زنان برای سازگاری با شرایط مادری و کار هم‌زمان اختصاص داد؛ اما بسیاری باور دارند برای حل این بحران و کاهش تبعات اجتماعی و اقتصادی آن این راهکارها نیست و لازم است تا اتحادیه اروپا مداخله کند.

در همین رابطه