رادیو مجازی اتاق ایران - 30 خرداد 1403

رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد

مسیر کاهش تورم درست اما پرفراز و نشیب است

کریستین لاگارد مطمئن است که اروپا در مسیر درستی برای بازگرداندن تورم به ۲ درصد قرار دارد، حتی اگر مسیر پیشرفت در چند ماه آینده پرفرازونشیب باشد.

26 خرداد 1403
کد خبر : 70140
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کریستین لاگارد،  رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانسی خبری در دوبرونیک کرواسی اعلام کرد: این خوش‌بینی به سیاست‌گذاران اجازه داده تا هفته گذشته نرخ بهره را کاهش دهند. لاگارد گفت که چالش‌های زیادی در پیش هستند، اما من واقعاً معتقدم که اکنون به سمت یک مسیر کاهش‌دهنده تورم پیش می‌رویم که شاید مشکلاتی در پیش داشته باشد، اما باید آن‌ها را دست‌اندازها جاده نامید.

باوجود چنین اطمینانی، مقامات نسبت به طراحی مسیری برای نرخ بهره، پس از کاهش اولیه طی هفته گذشته محتاط هستند. عدم اطمینان در مورد تورم ناشی از رشد دستمزدها، تنش‌های ژئوپلیتیکی و برنامه‌های دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ همچنان بالاست و قیمت‌های مصرف‌کننده و همچنین معیارهای اخیر دستمزد کارگران بیش‌ازحد افزایش‌یافته است.

بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کند که تورم در سه‌ماهه پایانی سال آینده به ۲ درصد بازگردد و لاگارد باور دارد در صورت نداشتن شوکی غیرمنتظره یا ریسک‌های نزولی، مسیر سفر درست است.

رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است: تورم توسط عواملی خارج از چرخه کسب‌وکار تقویت خواهد شد. همچنین نیروهای ساختاری اصلی که ما تقریباً هیچ تجربه‌ای از آن‌ها نداریم به آن دامن خواهند شد. ازجمله تجزیه ژئوپلیتیکی و تغییرات آب‌وهوایی. شواهدی که تاکنون در اختیارداریم نشان می‌دهد که انواع شوک‌های جدیدی که با آن مواجه هستیم احتمالاً حداقل در ابتدا فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد می‌کنند.

لاگارد نسبت به نگرانی‌ها در بازارهای مالی مبنی بر اینکه انتخابات زودهنگام در فرانسه می‌تواند منجر به دولتی شود که طرفدار سیاست‌های مالی ضعیف‌تر است اظهارنظری نکرد و گفت که وظیفه بانک مرکزی اروپا این است که به وظایف خود عمل کند و تورم را تحت کنترل نگه دارد و به هدف بازگرداند که این همان کاری است که ما انجام خواهیم داد.

به گفته افراد مطلع، مقامات بانک مرکزی اروپا دلیلی برای احساس خطر نسبت به تلاطم بازاری که در چند روز گذشته فرانسه را فراگرفته است، نمی‌بینند.

در همین رابطه