در پی افزایش نرخ بیکاری ماهانه

احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا تقویت شد

اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن توانست ۲۰۶ هزار شغل ایجاد کند؛ بااین‌وجود نرخ بیکاری در این ماه ۴٫۱ درصد افزایش یافت و همین مساله احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرده است.
تاریخ: 17 تیر 1403
شناسه: 70319

وزارت کار آمریکا روز جمعه گزارش داد: اقتصاد آمریکا مجدداً در ماه ژوئن کمی بیشتر ازآنچه انتظار می‌رفت، شغل ایجاد کرده است؛ هرچند تقاضا برای کار بیشتر از میزان اشتغال ایجاد شده بوده و نرخ بیکاری رشد کرده است.

حقوق و دستمزدهای غیر کشاورزی در این ماه ۲۰۶ هزار مورد افزایش یافت که بهتر از پیش‌بینی ۲۰۰ هزارتایی داوجونز بود، هرچند کمتر از افزایش نزولی اصلاح‌شده ۲۱۸ هزار شغل در ماه می ‌بوده است.

نرخ بیکاری در این ماه به‌طور غیرمنتظره‌ای به ۴٫۱ درصد رسید که به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون به شمار می‌رود. این کاهش برای مقامات فدرال رزرو که در حال ارزیابی حرکت بعدی خود در مورد سیاست پولی آمریکا هستند،‌ نشانه متناقضی بود. پیش‌بینی این بود که نرخ بیکاری روی ۴ درصد ثابت بماند.

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس گفت: این‌یک نوع گزارش از این ایده حمایت می‌کند که فدرال رزرو به‌زودی کاهش نرخ بهره را اجرا خواهد کرد و ماه سپتامبر محتمل‌ترین گزینه است.

افزایش نرخ بیکاری در حالی رخ داد که نرخ مشارکت نیروی کار که نشان‌دهنده جمعیت افراد شاغل یا به‌طور فعال در جستجوی شغل در سن کار است، به ۶۲٫۶ درصد یعنی ۰٫۱ درصد بیشتر افزایش یافت. به‌اصطلاح نرخ سنی اصلی که افراد بین ۲۵ تا ۵۴ سال را شامل می‌شود، به ۸۳٫۷ درصد رسید، یعنی بالاترین میزان در بیش از ۲۲ سال گذشته.

نرخ بیکاری گسترده‌تر که شامل کارگران دلسرد شده و کسانی که به دلایل اقتصادی دارای مشاغل پاره‌وقت هستند می‌شود،‌ روی ۷٫۴ درصد ثابت باقی‌مانده است. اشتغال خانوارها که برای محاسبه نرخ بیکاری استفاده می‌شود، ۱۱۶ هزار مورد افزایش‌یافته است. بررسی خانوارها همچنین کاهش ۲۸ هزارنفری در کارگران تمام‌وقت و افزایش ۵۰ هزارنفری در کارگران پاره‌وقت را نشان می‌دهد.

اگرچه ایجاد شغل در ماه ژوئن بالاتر از انتظارات بود، اما تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش ۷۰ هزار شغل دولتی قرار داشت. همچنین، بخش درمان و مراقبت‌های بهداشتی که درزمینهٔ افزایش شغل یک پیشرو ثابت به شمار می‌رود، ۴۹ هزار شغل اضافه کرد درحالی‌که بخش کمک‌های اجتماعی ۳۴ هزار شغل و بخش ساخت‌وساز ۲۷ هزار مورد افزایش داد.

در مورد دستمزدها، میانگین درآمد ساعتی در ماه ژوئن ۰٫۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۳٫۹ درصد افزایش‌یافته است که هر دو مطابق با برآوردها هستند. میانگین کار در هفته ۳۴٫۳ ساعت ثابت بوده است.

معاملات آتی بازار سهام پس از انتشار این گزارش افزایش یافت درحالی‌که بازدهی خزانه‌داری منفی بود. معامله گران همچنین شرط‌های خود برای اجرای کاهش نرخ بهره اولیه فدرال رزرو در ماه سپتامبر افزایش دادند.

علاوه بر بازنگری قابل‌توجه در شمارش حقوق و دستمزدهای ماه می، اداره آمار کار آمریکا آمار ماه آوریل را به تنها ۱۰۸ هزار مورد کاهش داد که نسبت به برآورد قبلی کاهش ۵۷ هزارنفری به شمار می‌رود. درمجموع، بازنگری‌ها ۱۱۱ هزار مورد را از مجموع آوریل و می کاهش دادند.

همچنین نرخ بیکاری بلندمدت در ماه گذشته به‌شدت افزایش یافت و در مقایسه با ۱٫۱ میلیون نفر در سال گذشته، ۱۶۶ هزار نفر افزایش یافت و به ۱٫۵ میلیون نفر رسید.

به گفته مرکز آمار کار آمریکا سهم بیکاران طولانی‌مدت به‌عنوان درصدی از کل سطح بیکاری ۲۲٫۲ درصد بوده است که در مقایسه با ۱۸٫۸ درصد در سال گذشته افزایشی قابل‌توجه به شمار می‌رود.

این گزارش در حالی ارائه می‌شود که مقامات فدرال رزرو در حال بررسی اقدامات بعدی خود درزمینهٔ سیاست پولی هستند. در آخرین جلسه خود، سیاست‌گذاران اعلام کردند که باید قبل از کاهش نرخ بهره شاهد پیشرفت بیشتری درزمینه تورم باشند، درحالی‌که براساس صورت‌جلسه‌های منتشرشده در اوایل این هفته، یک اقتصاد قوی و به‌ویژه بازار کار مستحکم فوریت را برای کاهش سریع‌تر نرخ بهره کاهش می‌دهد.

فدرال رزرو نرخ وام کلیدی خود را در محدوده‌ای بین ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد قرار داده است، بالاترین میزان در ۲۳ سال گذشته و سطحی که حدود یک سال در آن باقی‌مانده است. اخیراً نشانه‌هایی از شکاف در بازار کار دیده‌شده است، به‌طوری‌که نظرسنجی‌های مدیران خرید نشان می‌دهد که استخدام در بخش تولید و خدمات کاهش‌یافته است.

در همین رابطه