با وجود ثبت رکورد یک ساله

رشد اقتصاد جهانی در ماه ژوئن کند شد

براساس داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI)، رشد اقتصادی جهانی در ماه ژوئن کاهش پیدا کرده؛ اما رکورد دومین رشد اقتصادی بزرگ جهان در بیش از یک سال گذشته را حفظ کرده است.
تاریخ: 18 تیر 1403
شناسه: 70346

شاخص مدیران خرید جهانی در ماه ژوئن نشان داد اگرچه رشد اقتصادی در این ماه کاهشی شده است، اما در مقایسه ماه‌به‌ماه، دومین رکورد رشد بالا طی یک سال گذشته را داشته است که این نشان‌دهنده رشد قوی‌تر در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ پس از کندی رشد در اواخر سال ۲۰۲۳ است. رشد در آمریکا در بحبوحه کندی گسترده‌تر در کشورهای توسعه‌یافته اندکی شتاب گرفته است. در همین حال، هند همچنان با اختلاف زیادی در بازارهای نوظهور پیشتاز است.

رشد جهانی در ماه ژوئن یکپارچه‌تر شد، به‌طوری‌که تمام ۲۵ زیر بخش تحت پوشش PMI برای اولین بار در سه سال گذشته، ثبات یا افزایش تولید را گزارش کردند. علیرغم اینکه رشد اقتصاد جهانی نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد، انتظارات کسب‌وکارها برای سال پیشرو به پایین‌ترین حد خود در ۷ ماه گذشته رسیده است که بخشی از آن به دلیل عدم اطمینان سیاسی پیرامون انتخابات در هند، انگلیس و فرانسه و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در آمریکا بوده است.

کند شدن رشد جهانی

بررسی‌های S&P Global Market Intelligence نشان داد که رشد اقتصاد جهانی برای هشتمین ماه متوالی در ژوئن افزایش‌یافته است. بااین‌حال، نرخ انبساط در مقایسه با ماه می اندکی کاهش‌یافته است، اما رشد ماه ژوئن، دومین نرخ بالای رشد در ۱۳ ماه گذشته باقی‌مانده است.

نظرسنجی شاخص مدیران خرید JPMorgan که بخش تولید و خدمات در بیش از ۴۰ اقتصاد را پوشش می‌دهد، از ۵۳٫۷ در ماه می به ۵۲٫۹ در ماه ژوئن سقوط کرد. شاخص PMI در ماه ژوئن به‌طورکلی با رشد اقتصادی جهانی مطابقت دارد که نرخ سالانه ۳ درصدی را در ژوئن و میانگین نرخ ۳ درصدی کلی را برای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ ثبت کرد.

فشار بالای قیمت‌ها

براساس داده‌های نظرسنجی PMI، در بحبوحه کاهش رشد اقتصاد جهانی، فشار قیمت‌ها در سطح جهانی همچنان بالا مانده است، زیرا فشار هزینه‌ها در بخش تولید با انقباض بخش‌ خدمات در بیشتر اقتصادهای بزرگ در تقابل بود. بخش تولید در تلاش برای مهار تورم، همچنان یک چالش باقی‌مانده است زیرا تورم در بسیاری از اقتصادها در مقایسه با اهداف بانک مرکزی همچنان بالاست. براساس داده‌های نظرسنجی PMI ماه ژوئن، میانگین قیمت‌های کالاها و خدمات در سطح جهانی با کندترین سرعت از ماه ژانویه افزایش‌یافته است و دومین افزایش ماهانه ضعیف از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون را به ثبت رسانده است.

شاخص ترکیبی PMI Prices Charged از ۵۳٫۲ در ماه می به ۵۲٫۸ در ژوئن کاهش‌یافته است اما بالاتر از میانگین ۵۱٫۲ در دهه قبل از همه‌گیری باقی‌مانده است. بااین‌حال، داده‌های این ماه‌ نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده است. علاوه بر این، قرائت‌های اخیر PMI با تورم جهانی شاخص قیمت مصرف‌کننده ۳٫۵ درصدی مطابقت دارد که کمتر از آخرین برآورد ۴٫۵ درصدی است.

مقاومت آمریکا و هند در برابر روندهای جهانی

ازآنجایی‌که رشد اقتصاد جهانی سیگنال‌های بهبودی می‌دهد، آمریکا با رشد تولیداتش با سریع‌ترین سرعت از ماه آوریل ۲۰۲۲، با کاهش رشد اقتصادی در دیگر نقاط جهان مقابله کرد. در همین حال، رشد اقتصادی در اروپا کند شد. درحالی‌که تولید در منطقه یورو برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت، نرخ رشد در بحبوحه کاهش تولید در فرانسه و تولید تقریباً متوقف‌شده در آلمان به‌شدت کاهش یافت.

در بازارهای نوظهور، روندهای رشد ترکیبی در ماه ژوئن کاملاً مشهود بودند. هند با اختلاف بسیار در میان چهار اقتصاد BRIC یعنی برزیل، روسیه، هند و چین پیشتاز بود و رشد اقتصاد این کشور از نزول مرتبط با انتخابات در ماه می به یکی از قوی‌ترین سطوح در ۱۴ سال گذشته شتاب گرفته است. رشد بخش کالا و خدمات بالاترین سرعت را داشته است.

در همین حال، رشد در چین کند شده است اما این کشور همچنان یکی از قوی‌ترین رشدها را در سال گذشته ثبت کرده است. خروجی بخش تولید در چین با سریع‌ترین نرخ طی دو سال اخیر افزایش‌یافته و به مقابله با کندی فعالیت خدمات کمک کرده است.

منبع: Economy Middle East

موضوعات :
در همین رابطه