رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

از اوایل سال ۲۰۲۴

روند تجارت جهانی مثبت شد

براساس به‌روزرسانی آمار تجارت جهانی در ماه جولای و گزارش تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، روند تجارت جهانی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ مثبت شده و تجارت کالا و خدمات افزایش‌یافته است.

13 تیر 1403
کد خبر : 70311
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 گزارش جدید UNCTAD نشان داد که تجارت کالا و خدمات در ۳ ماه اول سال جاری به‌واسطه بهبود وضعیت تجاری در آمریکا، چین و هند به ترتیب ۱ و ۱٫۵ درصد افزایش‌یافته است و انتظار می‌رود این افزایش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به تجارت کالا و ۱۰۰ میلیارد دلار به تجارت خدمات اضافه کند.

پیش‌بینی‌های جهانی برای رشد تولید ناخالص داخلی در حدود ۳ درصد برای سال ۲۰۲۴ باقی می‌ماند و چشم‌انداز تجارت کوتاه‌مدت خوش‌بینانه است. اگر روندهای مثبت ادامه یابد، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ می‌تواند به حدود ۳۲ هزار میلیارد دلار برسد، اما بعید است که از سطح رکورد خود در سال ۲۰۲۲ فراتر رود.

چین، هند و آمریکا با افزایش صادرات از چین برابر ۹ درصد، هند برابر ۷ درصد و آمریکا برابر ۳ درصد محرک‌های اصلی رشد تجارت جهانی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده‌اند. برعکس، صادرات اروپا رشدی نشان نداده و صادرات آفریقا ۵ درصد کاهش‌یافته است.

تجارت در کشورهای درحال‌توسعه و واردات و صادرات «جنوب-جنوب» (تجارت کشورها و مناطق توسعه‌یافته جهان با یکدیگر) در سه‌ماهه اول سال حدود ۲ درصد افزایش‌یافته است. در مقایسه، کشورهای توسعه‌یافته شاهد واردات ثابت و یک درصد افزایش در صادرات بودند. بااین‌حال، به‌طور سالانه، تجارت جنوب-جنوب در مقایسه سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ با سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ حدود ۵ درصد کاهش‌یافته است.

رشد تجارت در بخش‌های مختلف به‌طور قابل‌توجهی متفاوت بود. در بخش انرژی ژاک و محصولات مرتبط با هوش مصنوعی افزایش شدیدتری مشاهده‌شده است. ارزش تجاری سرورهای با کارایی بالا در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته ۲۵ درصد افزایش‌یافته است؛ درحالی‌که تجارت سایر رایانه‌ها و واحدهای ذخیره‌سازی ۸ درصد ارزش افزایش داشته‌اند. ارزش تجارت خودروهای برقی نیز به میزان قابل‌توجهی رشد کرده و حدود ۲۵ درصد افزایش‌یافته است.

علیرغم روندهای مثبت، چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ به دلیل مسائل بالقوه ژئوپلیتیک و تأثیر سیاست‌های صنعتی کاهش می‌یابد. تنش‌های ژئوپلیتیک، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و سیاست‌های در حال ظهور صنعتی می‌توانند الگوهای تجارت جهانی را تغییر دهند. این گزارش هشدار می‌دهد که افزایش تمرکز بر صنایع داخلی و محدودیت‌های تجاری می‌تواند مانع رشد تجارت بین‌المللی شود.

موضوعات :
در همین رابطه