محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در مورد علت اوج گرفتن اختلالات در شبکه مکالمات تلفن همراه اعلام کرد: اختلالات موبایلی همیشه در کشورمان وجود داشته اما اخیرا میزان و شدت آن به شکلی افزایش یافته که قابل مقایسه حتی با کشورهای کمترتوسعه یافته دنیا نیست. بهنظر نمیرسد اختلال در شبکه مکالمات اپراتورهای تلفن همراه و ثابت ناشی از سهلانگاری یا عدماطلاع اپراتورها و وزارت ارتباطات باشد.
محمدرضا طلایی گفت: در همه کشورهای دنیا توسعه شبکه و زیرساختهای تلفن همراه و ثابت بدون اینگونه اختلالها و هزینههای ناشی از آن، صورت میگیرد، اما متأسفانه در کشورمان این توسعه به محلی برای درآمدزایی بیشتر اپراتورها از طریق تماسهای چند باره مشترکان تبدیل شده است. بهگفته محمد رضا طلایی، فعالیت اپراتورهایی که به ظاهر بهدلیل تعداد، بازاری رقابتی داشته اما همه تحت حمایت دولت بوده و بازاری انحصاری دارند، عامل اصلی پایمال شدن حداقل حقوق مشترکان تلفن ثابت و همراه است که هزینههای هنگفتی را برای دریافت این خدمات با کمترین کیفیت پرداخت میکنند.
وی ادامه داد: موضوعی که در مورد ارسال انبوه پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان نیز مصداق داشته و اپراتورها بهدلیل کسب درآمد از این محل، جلوگیری از ارسال این پیامکها را مستلزم درخواست مشترکان برای قطع پیامکها میدانند و این در حالی است که برخی مشترکان متناسب با نوع کسب و کار خود به برخی پیامکها احتیاج دارند.
وی با اعلام اینکه اینگونه اختلالات با توجیهاتی مانند نصب دکلها یا توسعه زیرساخت و شبکههای اینترنتی قابل پذیرش نیست، افزود: باید وزارت ارتباطات نظارت دقیقتری برای جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان تلفن ثابت و همراه داشته باشد. باید هماهنگی لازم بین دستگاههای مختلف برای تأمین حقوق مشترکان تلفن همراه و ثابت که ازجمله حقوق شهروندی است صورت گیرد. این شیوه افزایش سرعت اینترنت با ایجاد اختلال یا نقاط کور در تمام نقاط شهر تهران، جای تامل دارد.
طلایی درگفتوگو با همشهری با تأکید بر اینکه باید وزارت ارتباطات و اپراتورها پاسخگوی کیفیت خدمات متناسب با هزینههای دریافتی از مشترکان باشند، افزود: درصورتی که این اختلالات اجتنابناپذیر است باید هزینههای استفاده مشترکان از این نوع خدمات نیز کاهش یابد. بهنظر میرسد اپراتورها از اینگونه اختلالات و مزاحمتها کسب درآمد کرده و حاضر نیستند تا چارهای عاجل برای رفع آن بیندیشند. تاکنون اپراتورها در قبال کوتاهی در ارائه خدمات به مشترکان، نسبت به جبران خسارت آنها اقدام نکردهاند که علت اصلی آن هم انحصاری بودن بازار آنهاست.