رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران عنوان کرد

نمایشگاه‌ الکامپ نباید تضعیف شود

تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با تمرکز بر برگزاری نمایشگاه الکامپ و بودجه سال 96 دولت در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

22 آذر 1395
کد خبر : 5862
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با تمرکز بر برگزاری نمایشگاه الکامپ و بودجه سال 96 دولت در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران پیرامون نمایشگاه الکامپ گفت: طبق شنیده‌های ما خیلی از شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام نکرده اند و اگر بدین ترتیب بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات باسابقه 22 ساله با ضعف روبرو شود به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست.

وی افزود: مسئولان برگزاری باید با ایجاد تنوع در نمایشگاه و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای برگزاری، مشارکت در این نمایشگاه را افزایش دهند. همچنین شرکت سهامی نمایشگاه‌ها باید اندکی به شرایط اقتصادی کشور نگاه کرده و کم‌تر به منافع مادی خود بیندیشد و شرایط حضور در نمایشگاه را برای شرکت‌ها تسهیل کند.

طلایی بابیان اینکه ابزارهای تبلیغاتی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود است و ابزارهای زیادی برای معرفی محصولات و خدمات خود ندارند، گفت: بهترین ابزار تبلیغاتی همین برپایی نمایشگاه‌ها است و نباید این فرصت را از بخش خصوصی گرفت.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران افزود: ما پیشنهاد کرده بودیم که دبیرخانه برگزاری نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق ایران تشکیل شود و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای برگزاری نمایشگاه‌ها صورت گیرد اما این موضوع عملی نشده که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

طلایی همچنین از اعزام هیاتی از فعالان فناوری اطلاعات و تعدادی از مدیران دستگاه‌های دولتی به ترکیه خبر داد و گفت: این هیات به دعوت یک تشکل ترک و برای انجام مذاکرات رودررو با شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته آینده به ترکیه می‌روند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران همچنین بابیان اینکه هدف نهایی کمیسیون، پایش محیط کسب‌وکار و ارائه راهکار برای مشکلات بخش خصوصی است، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد و کمیسیون به معرفی ظرفیت‌های این حوزه کمک می‌کند.

در بخش دیگری از نشست، مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون لایحه ثبت مالکیت صنعتی گفت: این لایحه به ثبت اختراعات، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و نام‌های دامنه می‌پردازد و اتفاق مثبتی که در مورد این لایحه افتاده این است که این لایحه در کمیسیون مشترک آموزش، تحقیقات، صنایع، معادن و حقوقی قضایی بررسی می‌شود و این موضوع که از بحث حقوقی خالص خارج‌شده است، اتفاق خوبی است. فقیهی همچنین راجع به لایحه ثبت مالکیت فکری گفت: این لایحه هنوز وضعیت مشخصی ندارد و کمیسیون حقوقی و قضایی عملاً به این قانون ورود پیدا نکرده و این لایحه مسیر دشواری را در پیش دارد.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه سال 96 هم گفت: برای امسال تغییرات محسوسی در بودجه ایجاد نشده است و وقتی برنامه‌ای نداشته‌ باشیم بودجه مطابق اهداف پیش نمی‌رود و سلیقگی عمل خواهد شد. وی افزود: تمرکز ما این است که بتوانیم سازمان‌های مختلف ازجمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به سمتی ببریم که ردیف‌های بودجه آنها تبدیل به بودجه برنامه‌ای شود.

در ادامه حاضران نظرات خود را پیرامون بودجه سال آینده بخش فناوری اطلاعات مطرح کرده و مقرر شد نشست بعدی کمیسیون با محوریت بررسی بودجه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف ارایه نظرات بخش خصوصی به مجلس برگزار شود.

در همین رابطه