کمیسیون ویژه اندیشکده هریتیج اعلام کرد

همه‌گیری کرونا ۱۸ هزار میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت زد

گزارش جدید کمیسیون غیرحزبی اندیشکده هریتیج نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا ۱۸ هزار میلیارد دلار ضرر اقتصادی به آمریکا وارد کرده است و دولت چین را مقصر شیوع این بیماری می‌داند.
تاریخ: 20 تیر 1403
شناسه: 70363

گزارش اندیشکده هریتیج تخمین زده است تا دسامبر ۲۰۲۳، کل هزینه اقتصادی همه‌گیری کرونا در آمریکا پس از در نظر گرفتن چندین روش تأثیر همه‌گیری بر اقتصاد این کشور، از ۱۸ هزار میلیارد دلار گذشته است. این رقم شامل بیش از ۸٫۶ هزار میلیارد دلار ناشی از مرگ‌ومیر است. بیش از ۱٫۸۲۵ هزار میلیارد دلار درآمد ازدست‌رفته؛ ۶ هزار میلیارد دلار به دلیل ابتلا به انواع مزمن بیماری مانند کرونا طولانی، زیان سلامت روان به میزان ۱ هزار میلیارد دلار و زیان تحصیلی 435 میلیارد دلاری، مجموع را به بالای ۱۸ هزار میلیارد دلار رسانده است.

کمبسیون غیر حزبی اندیشکده هریتیج که از سپتامبر ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ به تحقیق در مورد چین و کرونا پرداخته است، اعلام کرد‌ که همه‌گیری کرونا تلفات خیره‌کننده‌ای را چه ازنظر جانی و چه ازنظر اقتصادی بر آمریکا تحمیل کرده و کل هزینه تخمینی ۱۸ هزار میلیارد دلاری، یادآور تأثیر عمیق این بحران بهداشت جهانی بر این کشور است.

در بیانیه این کمیسیون آمده است که با درک و پذیرش این هزینه‌ها، می‌توان زمینه را برای پاسخگویی به کسانی که سهل‌انگاری یا اقدامات آشکارشان شدت همه‌گیری را تشدید کرده است، فراهم کرد.

در این گزارش اشاره‌ شده است که در طول اوج همه‌گیری، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، یک‌میلیون و ۴۷۶ هزار و ۴۵۷ مورد مرگ‌ومیر مازاد در آمریکا وجود داشته است. ازنظر تولید اقتصادی ازدست‌رفته، تولید ناخالص داخلی واقعی در آن دوره ۲٫۵ درصد کمتر ازآنچه بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ یعنی قبل از آغاز همه‌گیری پیش‌بینی‌شده بود.

در گزارش جدید کمیسیون به نقل از تحلیل اکونومیست آمده است که این همه‌گیری «مختل‌کننده‌ترین و پرهزینه‌ترین رویداد قرن بیست و یکم» بوده است و در سرتاسر جهان ۲۸ میلیون مرگ مازاد به دنبال داشته است. این گزارش خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ مرگ‌ومیر مازاد در آمریکا ۸٫۶ هزار میلیارد دلار به خسارت اقتصادی افزوده است.

در رابطه با منشأ کرونا، کمیسیون احتمال داده است که ویروس بیماری به‌احتمال‌زیاد از یک حادثه مرتبط با تحقیقات در ووهان چین منتشرشده است. اگرچه ازنظر تئوری این احتمال وجود دارد که ویروس کووید-۱۹ از طریق بیماری مشترک انسان و دام در طبیعت یا انتشار آن در یک بازار فروش حیوانات پخش‌شده باشد، اما باوجود ۴ سال آزمایش‌های گسترده، هیچ شواهدی برای اثبات هیچ‌یک از این فرضیه‌ها به دست نیامده است.

این گزارش همچنین شامل جدول زمانی اقدامات دولت چین به‌عنوان بخشی از پوشش سامانمند منشان کرونا که در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و همچنین ناتوانی این کشور در انجام اقداماتی برای مهار ویروس در داخل مرزهای چین است.

این کمیسیون همچنین توصیه‌هایی را برای کنگره آمریکا ارائه کرده است تا با به کار بستن آن‌ها بتوانند دولت چین را برای نقشش در ایجاد همه‌گیری کرونا پاسخگو سازد. ایجاد یک کارگروه غرامت یا غرامت دوحزبی برای پوشش ادعاها علیه دولت چین، تسهیل طرح دعاوی مدنی علیه جمهوری خلق چین و جداسازی زنجیره تأمین تجاری و دولتی آمریکا از شرکت‌های تحت حمایت دولت چین ازجمله این توصیه‌ها بوده‌اند.

در همین رابطه