با سقوط همزمان ین و دلار

ارزش ین در برابر دلار به کف ۳۸ ساله رسید

درحالی‌که ین ژاپن به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و فعالان بازار برای مداخله دولت ژاپن برای تقویت ارز در حالت آماده‌باش هستند، ین در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح ۳۸ سال اخیر رسید.
تاریخ: 20 تیر 1403
شناسه: 70364

هم‌زمان با سقوط تاریخی ین در برابر دلار و ثبت یک رکورد جدید کاهشی در برابر یورو، ارزش دلار هم پس‌از انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار آمریکا که انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اواخر سال جاری را تقویت کرد، کاهش یافت.

پس‌ازآن که داده‌های جدید از کند شدن سرعت افزایش حقوق و دستمزد بخش خصوصی آمریکا در ماه ژوئن و افزایش مطالبات اولیه بیکاری که هر دو با انقباض بازار کار سازگار هستند، ‌منتشر شد،‌ارزش دلار رو به کاهش گذاشت. انتشار گزارشی که نشان می‌دهد بخش خدمات آمریکا در ماه گذشته منقبض‌شده و سفارش‌های کارخانه‌ها کاهش‌یافته نیز بر دلار تأثیر گذاشته است.

در شرایطی که دلار آمریکا در حالت تدافعی قرار داشت، یورو به لطف نرخ تورمی که سرسختانه بالا باقی‌مانده است انعطاف‌پذیر باقی ماند زیرا مشخص شد بانک مرکزی اروپا برای کاهش مجدد نرخ بهره زمان بیشتری صرف خواهد کرد. هم‌زمان ارزش استرلینگ قبل از انتخابات روز پنجشنبه انگلیس افزایش یافت.

پیش از تعطیلات ۴ جولای در آمریکا، ین در بازار ارزها در مرکز توجه باقی ماند زیرا برای اولین بار از دسامبر ۱۹۸۶ تاکنون، به ۱۶۱٫۹۶ در هر دلار سقوط کرد. ین همچنین در برابر یورو به پایین‌ترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۷۴٫۴۸ رسید. یورو آخرین بار با ۰٫۴ درصد افزایش به ۱۷۴٫۲۲ ین رسیده بود.

به گفته اقتصاددانان، بانک مرکزی ژاپن ممکن است واقعاً نیاز داشته باشد تا در انتظار کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باقی بماند و نوعی سیاست «بی‌توجهی نرم» را اتخاذ کند. مقامات ژاپنی در این هفته تا حد زیادی نسبت به سقوط ین سکوت کرده‌اند و وزیر دارایی شونیچی سوزوکی تنها در روز سه‌شنبه اظهار داشت که حرکت‌ها با هوشیاری دنبال می‌شوند. او از تکرار این هشدار مبنی بر آمادگی وزارتخانه برای اقدام فوری خودداری کرد.

داده‌های روز چهارشنبه به‌طورکلی نشان‌دهنده اقتصاد در حال کند شدن آمریکا و تضعیف دلار بود. درخواست‌های اولیه برای مزایای بیکاری در آمریکا در هفته گذشته افزایش یافت، درحالی‌که تعداد افرادی که هنوز در لیست بیکاری هستند، در پایان ژوئن به بالاترین حد چند سال اخیر افزایش یافت. درخواست مزایای بیکاری برای اولین بار در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن به ۲۳۸ هزار مورد افزایش یافت.

اقتصاددانان کپیتال اکونومیکس می‌گویند که غافلگیری داده‌های اقتصادی در آمریکا که هم‌زمان با ضعف دلار رخ‌داده است، اکنون انتظارات را نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ کمتر کرده است. درمجموع، احتمال انجام حرکت عمده بعدی درزمینهٔ دلار کمتر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که شاخص دلار در سال جاری در حدود ۱۰۶، نزدیک به سطح فعلی خود باقی بماند اما تا پایان سال ۲۰۲۵، به ۹۸ سقوط کند.

شاخص دلار که ارز را در برابر شش همتای اصلی اندازه‌گیری می‌کند، با ۰٫۲ درصد کاهش به ۱۰۵٫۴۱ رسیده و در اوایل روزبه پایین‌ترین حد سه‌هفته‌ای خود کاهش یافت. یورو هم در برابر دلار به بالاترین سطح سه هفته اخیر رسید و آخرین بار با ۰٫۳ درصد افزایش به ۱٫۰۷۸۱ دلار رسید.

اهرم اصلی فشار بیشتر بر دلار، گزارش ضعیف بخش خدمات آمریکا از سوی موسسه «مدیریت عرضه» بود که از ۵۳٫۸ در ماه می به ۴۸٫۸، یعنی پایین‌ترین سطح در چهار سال گذشته رسیده است. این دومین بار در سال جاری بود که شاخص مدیران خرید به زیر ۵۰ رسید که نشان‌دهنده انقباض در بخش خدمات است. سفارش‌های کارخانه‌های آمریکا هم در ماهمی ۰٫۵ درصد کاهش یافت که کمتر از حد انتظار برای افزایش بود.

مقامات فدرال رزرو در آخرین جلسه خود اذعان کردند که به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا در حال کند شدن است و فشار قیمت‌ها در حال کاهش است. براساس صورت‌جلسه نشست دوروزه که در ۱۱ تا ۱۲ ژوئن برگزار شد، آن‌ها همچنان از رویکرد انتظار پیش از متعهد شدن به کاهش نرخ بهره دفاع می‌کردند.

براساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اکنون تمرکز روی گزارش حقوق و دستمزد غیر کشاورزی در روز جمعه است که انتظار می‌رود افزایش ۱۹۰ هزار شغلی در ماه ژوئن پس از افزایش ۲۷۲ هزار شغلی در ماه می را نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری بدون تغییر در ۴ درصد باشد.

موضوعات :
در همین رابطه